The construction of the polyvalent professionality in the polyvalent professionality school: questions for the formation

Authors

  • Shirleide Pereira da Silva Cruz Faculdade de Educação - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4699

Keywords:

Teacher professionality;, Teacher education;, Versatility

Abstract

The text shows a research’s detailment made with teachers in the early years of elementary school (AIEF) in Recife-PE, whose goal was to understand the construction of the multipurpose teaching profession. Their focus is to discuss prospects for initial teacher training to professional qualification for AIEF, considering training as first requirement of professionalization. Are indicated three perspectives through reflection on the structural elements of polyvalent : i) the importance of the education’s foundations; ii)) research as incipient formative principle iii) literacy profile and the deepening of the study was developed interdisciplinarity. The study was development through a critical-dialectical look observing contradictions, multiple determinations and increasing the understanding of the teaching of the natural content in AIEF and aspects of their totality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Shirleide Pereira da Silva Cruz, Faculdade de Educação - UnB

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e professora da Universidade de Brasília (UnB), no Departamento de Planejamento e Administração. Integra como formadora o Centro de Estudos em Educação e Linguagem da UFPE

References

ANDRADE, G. R.; CRUZ, S.P.S. Os currículos dos cursos de formação em pedagogia e a construção da profissionalidade polivalente. Anais do VI Colóquio Internacional de Políticas e Práticas Curriculares. Currículo: (re)construindo os sentidos da educação e ensino, dez/ 2013.

APPLE, M. Relações de classe e de gênero e modificações no processo do trabalho docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 60, pp. 3-14, fev. 1987.

BATISTA NETO, J. A relação professor-aluno na perspectiva da diversidade: dimensão didático-metodológica. In: BATISTA NETO, J.; SANTIAGO, E. (Org.). Formação de professores e prática pedagógica. Recife: Massangana, 2006, v., pp. 165-174.

BOURDONCLE, R. La professionalisation des enseignants: analyses sociologiques anglaises e américaines. Revue Française de Pédagogie. Paris, n° 94, jan/mar 1991, pp. 73-91.

BRASIL. Lei nº 9.424 de 24 de dezembro de 1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de valorização do Magistério, na forma prevista no art. 60. §7º, do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias e, dá outras providências.

______. Resolução CNE 01/2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura, 2006.

CONTRERAS, J. Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

ENGUITA, M. A ambigüidade da docência: entre o profissionalismo e a proletarização.Teoria & Educação. Porto Alegre, n. 4, 1991.

______ (Org.). ANFOPE em movimento: 2008-2010. Biblioteca da ANFOPE. Brasília: Líber Livro/Anfope/Capes, 2011. pp. 13-51.

FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In:DIAS, R. E. Ciclo de políticas curriculares na formação de professores no Brasil (1996-2006). 2009. Tese (Doutorado em Educação) ”“ Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

DUBAR, C. Socialização: Construção das Identidades Sociais e Profissionais. Coleção Ciências da Educação; 24. Porto: Porto Editora, 1997.

LIMA, V. M. M. Formação do professor polivalente e os saberes docentes: um estudo a partir de escolas públicas. 2007. Tese (Doutorado em Educação) ”“ Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

LOPES, A. C. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.

MORGADO, J. C. Currículo e profissionalidade docente. Porto: Porto Editora, 2005.

NÓVOA, A.Processo histórico de profissionalização do professorado. In: NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1995.

PAGANINI-DA-SILVA, E. A profissionalização docente: identidade e crise. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Campus Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras, 2006.

RAMOS, K. M. Pedagogia universitária: um olhar sobre um movimento de institucionalização de ações de atualização pedagógico-didática como espaço de reflexão sobre a profissionalidade docente universitária. 2008. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) ”“ Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal, 2008.

SANTOS, E. O. A formação continuada da Rede Municipal de Ensino do Recife: concepções e práticas de uma política em construção. 2010. Tese (Doutorado em Educação) ”“ Programa de Pós-graduação em Educação, UFPE, Recife, 2010.

SÉRON, A. G. Professorado, educação e sociedade: enfoques teóricos e estudos empíricos em sociologia do professorado. In: VEIGA, I. P. A.; CUNHA, M. I. Desmistificando a profissionalização do magistério. Campinas, SP: Papirus, 1999.

SILVA, K. A. C. P. C. Professores com formação stricto sensu e o desenvolvimento da pesquisa na educação básica da rede pública de Goiânia: realidade, entraves e possibilidades. 2008. Tese (Doutorado em Educação) ”“ Faculdade de Educação, UFG, Goiânia, 2008.

SOARES, Olavo Pereira. O Ensino de história nos anos iniciais e a formação dos professores. In: FONSECA, Selva Guimarães (org.). Ensinar e aprender história: formação, saberes e práticas educativas. Campinas, SP: Editora Alínea, 2009. pp. 127-147.

Published

2016-02-05

How to Cite

Cruz, S. P. da S. (2016). The construction of the polyvalent professionality in the polyvalent professionality school: questions for the formation. Linhas Críticas, 21(46), 688–707. https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4699

Issue

Section

Dossiê 2015: Formação de Professores: propostas e concepções

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.