Mapping of risk factors and psychosocial protection in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202243443

Keywords:

University student, Conditions for learning, Mental health

Abstract

This research aimed to map the psychosocial risk and protection factors perceived by university students. A total of 389 students from 26 public and private institutions participated in this qualitative research. From the content analysis, four categories were identified: 1) Interpersonal relationships and social support; 2) Educational Policies and Institutional Support; 3) Demand and productivity levels; 4) Professional choice. The research indicates the prevalence of risk factors and the need for prevention actions that reach the complexity of the university environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Manoel Lopes Rodrigues, Centro Universitário de Brasília, Brasília, DF, Brasil

Mestre em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília (UnB) (2018). Doutorando em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela UnB. Professor Adjunto do Centro Universitário de Brasília. E-mail: prof.carlos.manoel@gmail.com

Dionne Rayssa Cardoso Correa, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil

Psicóloga pela Universidade de Brasília (UnB) (2020). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura da UnB. E-mail: cardosorayssad@gmail.com

References

Abreu, M. K. A., & Ximenes, V. M. (2020). Permanência de estudantes pobres nas universidades públicas brasileiras: uma revisão sistemática. Psicologia da Educação, (50), 18-29. http://doi.org/10.5935/2175-3520.20200003

Amparo, D. M., Galvão, A. C. T., Alves, P. B., Brasil, K. T., & Koller, S. H. (2008). Adolescentes e jovens em situação de risco psicossocial: redes de apoio social e fatores pessoais de proteção. Estudos de Psicologia, 13(2), 165-174. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2008000200009

Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior (ANDIFES). (2019). V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES – 2018. https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf

Ball, S. J. (2005). Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, 35(126), 539-564. https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Barroso, S. M., Oliveira, N. R., & Andrade, V. S. (2019). Solidão e Depressão: Relações com Características Pessoais e Hábitos de Vida em Universitários. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 35, e35427. https://doi.org/10.1590/0102.3772e35427

Bianchetti, L., Zuin, A. A., & Ferraz, O. (2018). Publique, apareça ou pereça: produtivismo acadêmico, pesquisa administrativa e plágio nos tempos da cultura digital. Editora da Universidade Federal da Bahia.

Brasil. (2010). Decreto n.º 7.234, de 19 de julho de 2010 (Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7234.htm

Cristo, F., Farias, I. M. S. U., Cavalcante, A. C., Medeiros, A. L. G., Lima, G. D. O., & Diogo, W. F. Q. (2019). O ensino superior e suas exigências: consequências na saúde mental dos graduandos. Trabalho (En)Cena, 4(2), 485-505. https://doi.org/10.20873/2526-1487V4N2P485

Cuijpers, P., Auerbach, R. P., Benjet, C., Bruffaerts, R., Ebert, D., Karyotaki, E., & Kessler, R. C. (2019). The World Health Organization World Mental Health International College Student initiative: An overview. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 28(2), e1761. https://doi.org/10.1002/mpr.1761

Fleiss, J. L. (1971). Measuring nominal scale agreement among many raters. Psychological bulletin, 76(5), 378. https://doi.org/10.1037/h0031619

Fleiss, J. L. (1981). Statistical methods for rates and proportions. John Wiley & Sons.

Flett, G., Khan, A., & Su, C. (2019). Mattering and psychological well-being in college and university students: Review and recommendations for campus-based initiatives. International Journal of Mental Health and Addiction, 17(3), 667-680. https://doi.org/10.1007/s11469-019-00073-6

Graner, K. M., & Cerqueira, A. T. A. R. (2019). Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, 24(4), 1327-1346. https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.09692017

Hahn, M. S., Ferraz, M. P. T., & Giglio, J. S. (1999). A saúde mental do estudante universitário: sua história ao longo do Século XX. Revista Brasileira de Educação Médica, 23(2-3), 81-89. https://doi.org/10.1590/1981-5271v23.2-3-011

Haliwa, I., Spalding, R., Smith, K., Chappell, A., & Strough, J. (2020). Risk and protective factors for college students’ psychological health during the COVID-19 pandemic. Journal of American college health, 1-5. https://doi.org/10.1080/07448481.2020.1863413

Harrer, M., Adam, S. H., Baumeister, H., Cuijpers, P., Karyotaki, E., Auerbach, R. P., Kessler, R. C., Bruffaerts, R., Berking, M., & Ebert, D. D. (2019). Internet interventions for mental health in university students: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 28(2), e1759. https://doi:10.1002/mpr.1759

Hefner, J., & Eisenberg, D. (2009). Social support and mental health among college students. American Journal of Orthopsychiatry, 79(4), 491-499. https://doi.org/10.1037/a0016918

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). (2021). Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2019. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf

Kahn, M., Solomon, P., & Treglia, D. (2019). Risk and protective factors explaining first-year college adjustment. Journal of The First-Year Experience & Students in Transition, 31(1), 29-50. https://www.ingentaconnect.com/contentone/fyesit/fyesit/2019/00000031/00000001/art00002

Lameu, J. N., Salazar, T. L., & Souza, W. F. (2016). Prevalência de sintomas de stress entre graduandos de uma universidade pública. Psicologia da Educação, (42), 13-22. https://doi.org/10.5935/2175-3520.20150021

Lantyer, A., Varanda, C., Souza, F., Padovani, R., & Viana, M. (2016). Ansiedade e qualidade de vida entre estudantes universitários ingressantes: avaliação e intervenção. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 18(2), 4-19. https://doi.org/10.31505/rbtcc.v18i2.880

Lee, K. (2020). Social support and self-esteem on the association between stressful life events and mental health outcomes among college students. Social Work in Health Care, 59(6), 387-407. https://doi.org/10.1080/00981389.2020.1772443

Lourenço, C. (2017). Avaliação de riscos psicossociais no Ensino Superior. [Tese de doutorado, Instituto Politécnico de Setúbal]. Repositório Comum. http://hdl.handle.net/10400.26/36386

Macêdo, S. (2018). Sofrimento psíquico e cuidado com universitários: reflexões e intervenções fenomenológicas. ECOS – Estudos Contemporâneos da Subjetividade, 8(2), 265-277. http://www.periodicoshumanas.uff.br/ecos/article/view/2844/1566

Malajovich, N., Vilanova, A., Frederico, C., Cavalcanti, M. T., & Velasco, L. B. (2017). A juventude universitária na contemporaneidade: a construção de um serviço de atenção em saúde mental para estudantes. Mental, 11(21), 356-377. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/mental/v11n21/v11n21a05.pdf

Nogueira-Martins, L. A., & Nogueira-Martins, M. C. F. (2018). Saúde mental e qualidade de vida de estudantes universitários. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 7(3), 334-337. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i3.2086

Oliveira, D. C. D. (2008). Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização. Revista de Enfermagem da Universidade Estadual do Rio de Janeiro, 16(4), 569-576. http://files.bvs.br/upload/S/0104-3552/2008/v16n4/a569-576.pdf

Oliveira, F., Nunes, T., & Antloga, C. (2019). Dinâmica de prazer e sofrimento de estudantes negras de faculdades de Brasília – Epistemicídio, racismo e machismo. Psicologia Revista,28(1), 103-124. https://doi.org/10.23925//2594-3871.2019v28i1p103-124

Padovani, R. C., Neufeld, C. B., Maltoni, J. B., Leopoldo N. F., Souza, W. F., Cavalcanti, H. A. F., & Lameu, J. N. (2014). Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 10(1), 02-10. https://doi.org/10.5935/1808-5687.20140002

Penha, J. R. L., Oliveira, C. C., & Mendes, A. V. S. (2020). Saúde mental do estudante universitário: revisão integrativa. Journal Health NPEPS, 5(1), 369-395. http://doi.org/10.30681/252610103549

Perez, K. V., Brun, L. G., & Rodrigues, C. M. L. (2019). Saúde mental no contexto universitário: desafios e práticas. Trabalho (En) Cena, 4(2), 357-365. https://doi.org/10.20873/2526-1487V4N2P357

Pierce, V. S., Haro, A. Y., Ayón, C., & Enriquez, L. E. (2021). Evaluating the effect of legal vulnerabilities and social support on the mental health of undocumented college students. Journal of Latinos and Education, 20(3), 246-259. https://doi.org/10.1080/15348431.2021.1949990

Rodrigues, C. M. L., Faiad, C., & Facas, E. P. (2020). Fatores de Risco e Riscos Psicossociais no Trabalho: Definição e Implicações. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 36(spe), e36nspe19. https://doi.org/10.1590/0102.3772e36nspe19

Sahão, F. T., & Kienen, N. (2021). Adaptação e saúde mental do estudante universitário: uma revisão sistemática da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, 25. http://doi.org/10.1590/2175-35392021224238

Teixeira, M. A. P., Dias, A. C. G., Wottrich, S. H., & Oliveira, A. M. (2008). Adaptação à universidade em jovens calouros. Psicologia Escolar e Educacional, 12(1), 185-202. https://doi.org/10.1590/S1413-85572008000100013

Winzer, R., Lindberg, L., Guldbrandsson, K., & Sidorchuk, A. (2018). Effects of mental health interventions for students in higher education are sustainable over time: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. PeerJ, 6, e4598. https://doi.org/10.7717/peerj.4598

Zubieta, E. (2007). Creencias en la Ética Protestante del Trabajo (EPT) y Competición en estudiantes universitarios. Perspectivas en Psicología, 4(1), 66-72.

Published

2022-10-17

How to Cite

Rodrigues, C. M. L., & Correa, D. R. C. (2022). Mapping of risk factors and psychosocial protection in higher education. Linhas Críticas, 28, e43443. https://doi.org/10.26512/lc28202243443

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.