Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work

Authors

  • Tânia Guedes Magalhães Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Ariane Alhadas Cordeiro Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Bruna dos Anjos da Costa Crespo Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4270

Keywords:

Programa de la lengua portuguesa, Géneros textuales, Formación de profesores

Abstract

This work presents the results of a study, the goal of which was to check a document’s circulation and use at a public school in Juiz de Fora. Such document had been produced in a previous study and its central axis is text genres under the perspective of SDI (Bronckart, 1999; Schneuwly e Dolz, 2004). We adopted exploratory research as a methodological tool, choosing semi-structured interviews as the instrument for data collection. After analysis of the data, we perceived a gap in the faculty’s education in what refers to language teaching, as well as a high demand for some “counseling” time that could contribute towards teachers’ continuous education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tânia Guedes Magalhães, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Doutora em Letras pela Universidade Federal Fluminense e professora adjunta do Departamento de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Ariane Alhadas Cordeiro, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Graduanda emLetras na Universidade Federal de Juiz de Fora e bolsista de Iniciação Científica do grupo FALE.

Bruna dos Anjos da Costa Crespo, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Graduanda em Letras na Universidade Federal de Juiz de Fora e bolsistas de Iniciação Científica do grupo FALE.

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sérgio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Revista Psicologia, ciência e profissão. Conselho Federal de Psicologia. n. 26, v. 2, p. 222-245, 2006.

BOTELHO, Laura Silveira; MAGALHÃES, Tânia Guedes. Elaboração de um programa de Língua Portuguesa: práticas pedagógicas com gêneros textuais. Revista Educação em Foco. Editora UFJF, v. 16, n. 1. p. 93-117, ago-dez. 2011.

BRASIL/MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL/MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Linguagens, códigos e suas tecnologias/Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2006. 239 p. (Orientações curriculares para o ensino médio, vol. 1).

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de Linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: Educ, 1999.

BRONCKART, Jean-Paul. Entrevista sobre interacionismo sociodiscursivo. ReVEL ”“ Revista Virtual de Estudos da Linguagem, UFRGS, v. 4, n. 6, p. 1-30, mar.-ago. 2006.

CRISTÓVÃO, Vera Lucia Lopes; BEATO-CANATO, Ana Paula Marques. O desenvolvimento de material didático com base no interacionismo sociodiscursivo: propostas, dificuldades e contribuições. Pesquisa em Discurso Pedagógico. Rio de Janeiro. PUC/RJ, v. 1, p. 1-18, 2008.

DIONÍSIO, Ângela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora. O livro didático de português: múltiplos olhares. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escolar. (Trad. Org. Roxane Rojo; Glaís Sales Cordeiro). Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 95-128.

GAGO, Paulo Cortes. A relevância da convergência num contexto de negociação: um estudo de caso de uma reunião empresarial na cultura portuguesa. 2002. 350 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa)”“ Programa de Pós-Graduação em Linguística, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2002.

GOULART, Iris Barbosa. Currículo: re-lendo um velho tema. In: Secretaria da Educação de Minas Gerais. Tempo Escolar: hora de refletir e organizar. Vol. III. Coleção Lições de Minas, p. 92-105, 1999.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora. O livro didático de português: múltiplos olhares. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003.

MARINHO, Marildes. Currículo da escola brasileira: elementos para uma análise discursiva. Revista Portuguesa de Educação. Braga, Universidade do Minho. n. 20, v. 1, p. 163-189, jan.-jun. 2007.

MENDONÇA, Márcia. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C. Mendonça, M. (Org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. As reformas curriculares como instrumentos da escola, do professorado e do aluno. Cadernos para o professor. Juiz de Fora, Prefeitura Municipal de Juiz de Fora, n. 10, v. 1, p. 13-20, jan-jun. 2000.

ROJO, Roxane; BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Livro didático de língua portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, Mercado de Letras, 2004.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2000.

Published

2014-05-09

How to Cite

Magalhães, T. G., Cordeiro, A. A., & Crespo, B. dos A. da C. (2014). Text genres: obstacles and perspectives in mother tongue-related school work. Linhas Críticas, 20(41), 209–227. https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4270

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.