Epistemology of practice in the field of education: challenges, possibilities and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202241650

Keywords:

Epistemology, Practice, Professionalization, Teaching, Epistemology of Practice

Abstract

This study aimed to analyze some of the potentialities, limitations, challenges and perspectives related to the concept of epistemology of practice in the educational field. We sought, through a theoretical essay, to substantiate the understanding of practice in the social sciences in general and the representations linked to the concept of epistemology of practice, traversing part of its origins, criticisms and current perspectives. It is concluded that it is necessary to encourage the development of research on the concept of epistemology of practice, whose analytical paradigm has potential to contribute to the development of pedagogical practice and the production of knowledge in the educational field.

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Author Biographies

Luiz Gustavo Bonatto Rufino, Prefeitura Municipal de Paulínia, Paulínia, SP, Brasil

Doutor em Ciências da Motricidade pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) (2018). Professor de Educação Básica na Prefeitura Municipal de Paulínia e no Centro Universitário Unieduk em Jaguariúnia e Indaiatuba. Docente orientador no Mestrado Profissional em Rede Nacional de Educação Física da Unesp Rio Claro. E-mail: gustavo_rufino_6@hotmail.com

Samuel de Souza Neto, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) (1999). Docente no Departamento de Educação do Instituto de Biociências da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Rio Claro. Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física: Formação Profissional e Campo de Trabalho (NEPEF/FPCT) e do Grupo de Pesquisa Docência, Formação de Professores e Práticas de Ensino (DOFPPEN) ambos ligados à Unesp Rio Claro. E-mail: samuel.souza-neto@unesp.br

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Published

2022-06-27

How to Cite

Rufino, L. G. B., & Neto, S. de S. (2022). Epistemology of practice in the field of education: challenges, possibilities and perspectives. Linhas Críticas, 28, e41650. https://doi.org/10.26512/lc28202241650

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