Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning

Authors

  • Ana Maria Venâncio Gonçalves Imhoff Universidade Regional de Blumenau
  • Camila Grimes Universidade Regional de Blumenau
  • Edson Schroeder Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i38.4099

Keywords:

Processes of teaching, Processes of learning, Teaching resources, Teaching strategy, Young Apprentice

Abstract

The present investigation refers to adolescents’ perceptions of the Young Apprentice Program (YAP), on classes considered “boring” and “cool” in a vocational school, in Florianópolis (SC). The objective was to understand and analyze the perceptions of young apprentices on the processes of teaching and learning, and the present qualitative indicators which assist in teaching activities. In collecting data, we have used the focus group with ten adolescents. For the young apprentices the “boring” class is focused on the transmission and reception of knowledge. And a “cool” class is when it is used teaching strategies such as motivation and accessible language.Keywords: Processes of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Univille, 2004.

BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

COLL, César. Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

COLL, César. Linguagem, atividade e discurso na sala de aula. In: COLL, César; MARCHESI, Álvaro; PALACIOS, Jesús. Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação escolar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 261-279.

COLL, César; SOLÉ, Isabel. Ensinar e Aprender no contexto da sala de aula. In: COLL, César; MARCHESI, Álvaro; PALACIOS, Jesús. Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação escolar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 242-260.

COUTINHO, Laura Maria Coutinho. Cinema e educação: um espaço aberto. Salto para o futuro. TV Escola: 2009. 38 p. vol. 4. Disponível em: <http://tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/185114Cinemaeedu.pdf>. Acesso em: 18 jan. 2012.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

MARTÃN, Elena; MAURI, Teresa. As instituições escolares como fonte de influência educacional. In: COLL, César; MARCHESI, Álvaro; PALACIOS, Jesús. Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação escolar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 389-402.

PALACIOS, Jesús; OLIVA, Alfredo. A adolescência e seu significado evolutivo. In: COLL, César; MARCHESI, Álvaro; PALACIOS, Jesús. Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia evolutiva. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 309-322.

POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SCHMITZ, Egídio. Fundamentos da didática. São Leopoldo, RS: Ed. Unisinos, 1993.SENAC/SC/CSDS. Programa Jovem Aprendiz: orientação aos empresários. Florianópolis: Senac/SC, 2009. 4ª Versão. 56 p.

TOSI, Maria Raineldes. Didática geral: um olhar para o futuro. Campinas, SP: Alínea, 2001.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Construção do conhecimento em sala de aula. São Paulo: Libertad, 2005.

VERGARA, Sylvia Constant. Métodos de pesquisa em administração. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

Published

2013-05-02

How to Cite

Imhoff, A. M. V. G., Grimes, C., & Schroeder, E. (2013). Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning. Linhas Críticas, 19(38), 169–186. https://doi.org/10.26512/lc.v19i38.4099

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.