Evaluation of higher education in the context of reforms and educational policies

Authors

  • Lúcia Maria de Assis Universidade Federal de Goiás - UFG
  • João Ferreira de Oliveira Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i38.4085

Keywords:

Higher education, Institutional evaluation, Democratization

Abstract

This text analyses the policy for evaluation of higher education based on the triad: expansion, democratization and institutional evaluation. The aim of this work is to comprehend how the expansion process, intensified since the 1990’s, has transformed the concepts related to access democratization and the systemic evaluation processes of public and private Higher Education Institutions in Brazil. This work also examines how the functions of this level of education have been changed over the last two decades, in order to adjust to the demands of the economic system, considering the role and value of diplomas in the relations between the production system and the reproduction system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Almerindo Janela.Reforma do Estado e políticas educacionais: entre a crise do Estado-Nação e a emergência da regulação supracional. Educação & Sociedade, Campinas, n. 75, ago. 2001, p.15-32.

AMARAL, Nelson Cardoso. Financiamento da Educação Superior: Estado x Mercado. São Paulo: Cortez; Piracicaba, SP: Editora Unimep, 2003.

BANCO MUNDIAL. La ensenãnza superior: las lecciones derivadas de la experiência. Washington, D. C., 1995.

BOURDIEU, Pierre; BOLTANSKI, Luc. O diploma e o Cargo: relações entre o sistema de produção e o sistema de reprodução. In: NOGUEIRA Maria Alice; CATANI, Afrânio Mendes. Escritos de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Brasília, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior. Brasília: MEC/Inep, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Portaria Ministerial nº 2.051, de 9 de julho de 2004. Regulamentam os procedimentos de avaliação do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes) instituído pela Lei nº 10.861, de 14/04/2004.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 6.096 de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruração e Expansão das Universidades Brasileiras (REUNI). Brasília, 2007.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Brasília, 2004.

CATANI, Afrânio Mendes; OLIVEIRA, João Ferreira de. As políticas de diversificação e diferenciação da educação superior no Brasil: alterações no sistema e nas universidades públicas. In: SGUISSARDI, Valdemar (Org). Educação Superior: velhos e novos desafios. São Paulo: Xamã, 2000.

CHAUÍ, Marilena. A Universidade Operacional. Avaliação, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p.03-08, set. 1999 (Separata CIPEDES).

DIAS SOBRINHO, José . Acreditación de la educación superior em América latina y el Caribe. In: La Educación Superior em América Latina e el Mundo: La financiación de las universidades. Madri, Ed. Mundi Prensa Libros S. A., 2006.

DIAS SOBRINHO, José. Dilemas da educação superior no mundo globalizado: sociedade do conhecimento ou economia do conhecimento? São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

FÁVERO, Osmar; SEMERARO, Giovanni (Orgs.). Democracia e construção do público no pensamento educacional brasileiro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a construção democrática no Brasil: da ditadura civil-militar à ditadura do capital. In: FÁVERO, Osmar; SEMERARO, Giovanni (Orgs.). Democracia e construção do público no pensamento educacionalbrasileiro. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 53-67, 2002.

GOMES, Alfredo Macedo. Política de avaliação da educação superior: controle e massificação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 277-300, set. 2002.

SILVA JR., João dos Reis; CATANI, Afrânio Mendes; GIGLIOLI, Renato de Sousa Porto. Avaliação da educação superior no Brasil: uma década de mudanças. Avaliação. Campinas, v. 8, n. 4, p. 9-30, dez. 2003.

Published

2013-05-02

How to Cite

Assis, L. M. de, & Oliveira, J. F. de. (2013). Evaluation of higher education in the context of reforms and educational policies. Linhas Críticas, 19(38), 51–69. https://doi.org/10.26512/lc.v19i38.4085

Issue

Section

Dossiê: Avaliação em educação

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.