For a less unfair society: experiences with cultural Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc28202240779Keywords:
Curriculum, Physical Education, Social justiceAbstract
The blemish of inequality challenges society as a whole and education in particular. In the case of Physical Education, the cultural curricular perspective proclaims itself committed to combating social injustice. With the intention of examining the effectiveness of the proposal, this article scrutinizes reports of experiences. It concludes that teachers who put the cultural curriculum into action thematize bodily practices from the repertoire of different groups, without prioritizing knowledge. This “ecology of knowledge” proves to be powerful in the formation of solidary subjects, a starting point for the construction of a less unfair society.
Downloads
References
Araujo, E. C. (2021). Boxe no Capão. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp 136-145). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/araujo_01.pdf
Bhabha, H. (2014). O local da cultura. Ed. UFMG.
Bonetto, P. X. R. (2016). A escrita-currículo da perspectiva cultural da Educação Física: entre aproximações, diferenciações, laissez-faire e fórmula. [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. http://doi.org/10.11606/D.48.2016.tde-06102016-143514
Bonetto, P. X. R. (2020). Carimbó: entre a cópia e criação. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 184-195). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/bonetto_12.pdf
Bonetto, P. X. R. (2021). Brincadeiras de desenhos animados: Barbie, Susy, Hot Wheels e Pokemón. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 234-246). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/bonetto_13.pdf
Borges, C. C. O. (2019). Governo, verdade e subjetividade: uma análise do currículo cultural da Educação Física. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP.
http://doi.org/10.11606/T.48.2019.tde-04112019-165709
Carvalho, V. P. (2020). Passinho dos maloka nas aulas de Educação Física. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 220-227). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/carvalho-02.pdf.
Costa, M. V. (2007). Caminhos investigativos II. Lamparina editora.
Duarte, L. C., & Neira, M. G. (2020). Currículo cultural da Educação Física: a produção de uma pedagogia engajada. Humanidades & Inovação, 7(8), 282-300. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2210/1622
Foucault, M. (2001). A verdade e as formas jurídicas. Nau.
Godoy, A. C., & Duarte, L. C. (2021). Lutando com Dandara: tematizando lutas na Educação Infantil. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 74-94). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/godoy_duarte_01.pdf
Gomes, C. A. O. (2021). Dançando na escola: do balé das meninas ao inseto dos infernos do funk. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 95-105). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/gomes_01.pdf
Gomes, I. (2022, janeiro 28). Mesmo com benefícios emergenciais, 1 em cada 4 brasileiros vivia em situação de pobreza em 2020. Agência IBGE Notícias. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/32420-mesmo-com-beneficios-emergenciais-1-em-cada-4-brasileiros-vivia-em-situacao-de-pobreza-em-2020
Hall, S. (1997). A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, 22(2), 15-46. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71361/40514
Hamburger, C. G. (2021). “Jongo, uma roda pela igualdade”: tematizando o jongo na Educação Infantil. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 117-135). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/hamburger_01.pdf
Harvey, D. (2018). A loucura da razão econômica: Marx e o capital no século XXI. Boitempo.
Irias, E. A. (2020). Jogo de taco e o lazer da quebrada. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 65-70). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/irias_03.pdf
Irias, E. A. (2021). Jiu-jítsu na EPG Manuel Bandeira. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 146-156). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/irias_04.pdf
Lins Rodrigues, A. C. (2013). Corpos e culturas invisibilizados na escola: racismo, aulas de Educação Física e insurgência multicultural. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. http://doi.org/10.11606/T.48.2013.tde-02072013-134016
Macedo, E. E. (2010). Educação Física numa perspectiva cultural: análise de uma experiência em creche. [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. http://doi.org/10.11606/D.48.2010.tde-20042010-163021
Martins, J. C. J. (2020). A Educação Física na EJA e a corrida de orientação: uma prática da natureza no meio urbano. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 91-114). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/jacque_20.pdf
Masella, M. B., & Duarte, L. C. (2020). Tematizando o futebol na EMEI Nelson Mandela. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 174-183). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/masella_duarte_02.pdf
Masella, M. B., Signorelli, A. C., Godoy, A. C. S., Hamburger, C. G., Riga, L. C., Chiavolella, L., Rocha, P. L., & Miranda, S. (2021). Do forró à capoeira, diversidade e culturas populares na EMEI Nelson Mandela em tempos de pandemia. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 198-223). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/masella_02.pdf
Menarbini, A., Legramandi, A. B., & Tavares, M. (2021). Políticas de educação em debate. Paco Editorial.
Monteiro, H. C. F. (2020). Corpo de dança: quem pode dançar? Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 157-166). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/monteiro_01.pdf
Müller, A. (2016). A avaliação no currículo cultural da Educação Física: o papel do registro na reorientação das rotas. [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. http://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-21122016-094016
Müller, A., & Müller, A. (2020). Cambalhotas e estrelas na EMEI Jaguaré: a ginástica na Educação Infantil. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 33-41). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/muller_muller_03.pdf
Nascimento, A. S. do (2021). Brincadeiras na quarentena. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 60-73). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/nascimento_01.pdf
Neira, M. G. (2011). O currículo cultural da Educação Física em ação: a perspectiva dos seus autores. [Tese de livre-docência, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2012.tde-10042012-164200
Neira, M. G. (2015). O currículo cultural da Educação Física: uma resposta aos dilemas da contemporaneidade. Revista Linhas, 6(31), 276-304. https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723816312015276
Neira, M. G. (2018). O currículo cultural da Educação Física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista e-Curriculum, 16(1), 4-28 https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/27374
Neira, M. G. (2019). Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. Paco Editorial. http://www.gpef.fe.usp.br/teses/marcos_41.pdf
Neira, M. G. (2020a). Os conteúdos no currículo cultural da Educação Física e a valorização das diferenças: análises da prática pedagógica. Revista e-Curriculum, 18(2), 827-846. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p827-846
Neira, M. G. (2020b). A abordagem das diferenças no currículo cultural da Educação Física. Humanidades e Inovação, 7(10), 39-56. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2892
Neira, M. G., & Gramorelli, L. C. (2017). Embates em torno do conceito de cultura corporal: gênese e transformações. Pensar a Prática, 20(2), 321-332. https://doi.org/10.5216/rpp.v20i2.38103
Neira, M. G., & Nunes, M. L. F. (2009). Educação Física, currículo e cultura. Phorte.
Neira, M. G., & Nunes, M. L. F. (2011). Contribuições dos Estudos Culturais para o currículo da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 33(3), 671-685. https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000300010
Neira, M. G., & Nunes, M. L. F. (2020). As dimensões política, epistemológica e pedagógica do currículo cultural da Educação Física. Em F. Bossle, P. Athayde & L. Lara. Educação Física escolar (pp. 25-43). EDUFRN. http://www.gpef.fe.usp.br/teses/neira_nunes_01.pdf
Neira, M. G., & Nunes, M. L. F. (2021). Currículo cultural, linguagem, códigos e representação: uma proposta para a produção de outras formas de fazer, ver e dizer a respeito de si, das práticas corporais e seus praticantes. Em D. T. Maldonado, U. S. Farias & V. A. Nogueira. Linguagens na Educação Física escolar: diferentes formas de ler o mundo (pp. 21-40). Editora CRV. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/neira_nunes_01.pdf
Neves, M. R. das, & Neira, M. G. (2020). O currículo cultural da Educação Física em ação: efeitos nas representações culturais dos estudantes sobre as práticas corporais e seus representantes. Motrivivência, 32(63). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e76536
Neves, M. R. das. (2020). A gente corre pra quê? Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 161-173). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/marcos_ribeiro_12.pdf
Neves, M. R. das. (2021). Diferentes significações sobre o k-pop. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 224-233). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/neves_01.pdf
Nietzsche, F. (1983). Sobre verdade e mentira no sentido extra-moral. Editora Abril.
Nunes, H. C. B. (2018). O jogo da identidade e diferença no currículo cultural da Educação Física. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. http://doi.org/10.11606/T.48.2018.tde-07112018-141650
Oliveira Júnior, J. L. (2017). Significações sobre o currículo cultural da Educação Física: cenas de uma escola municipal paulistana. [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. http://doi.org/10.11606/D.48.2018.tde-30012018-140858
Quaresma, F. N. (2020). Entre fritadas, assados e muito cheiro bom: um encontro com o sumô e seus corpos. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 71-80). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/quaresma_03.pdf
Reis, R. dos. (2020). “O telefone tocou novamente”… tematizando o samba rock na Educação Física. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 196-206). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/ronaldo_06.pdf
Reis, R. dos. (2021). “Saravá jongueiro velho, que veio para ensinar…”: as escrevivências discentes na perspectiva da escrevivência-docente. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 247-260). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/reis_01.pdf
Santos, I. L. (2016). A tematização e a problematização no currículo cultural da Educação Física. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP.
http://doi.org/10.11606/T.48.2017.tde-21122016-111514
Santos, L. A. dos. (2020). “Se lutar é violência, por que a igreja do bairro ensina o jiu-jítsu?” Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 147-153). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/santos_03.pdf
Silva, T. T. (2011). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Autêntica.
Sousa Santos, B. de. (1988). Um discurso sobre as ciências. Afrontamento.
Sousa Santos, B. de. (2010). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Em B. Sousa Santos & M. P. Meneses. Epistemologias do Sul (pp. 31-83). Cortez.
Sousa Santos, B. de. (2019). O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Autêntica.
Souza, L. R. S. & Augusto, C. N. (2021). Basquetebol: entre faltas, estratégias e relações de gênero. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 167-198). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/souza_augusto_01.pdf
Souza, L. R. S. (2020). Futebol além das bananas. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 115-146). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/Leandro_Souza_09.pdf
Torres, A. C., Quaresma, F. N., & Santos Júnior, F. N. (2020). Corpos In-transe: a ciranda e o funk no jogo por conhecimentos e afetos outros. Em GPEF. Escrevivências da Educação Física cultural (pp. 42-64). FEUSP. http://www.gpef.fe.usp.br/capitulos/torres_quaresma_santos_junior_02.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcos Garcia Neira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).