Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.3998Keywords:
Paulo Freire, Youth and adult literacy, Acquisition of writing, Reading of the worldAbstract
The goal of this article is to critically analyze, based on linguistic and philosophical principles, Freire’s initial proposal for adult literacy. It uses as an empirical basis the written production of a group of literacy students, to analyze the acquisition process of writing and of reading the world, as shown in their texts. One of the contributions of this study is the critical analysis of Freire's concept of writing as an act of creation, one of the most intriguing aspects of his theory of knowledge in relation to the role of learners as creative subjects.
Downloads
References
CARDOSO, Aurenice. Conscientização e Alfabetização: uma visão prática do Sistema Paulo Freire. In:Estudos Universitários, Revista de Cultura da Universidade do Recife. Recife,n.4, abril-junho, 1963, p.71-80.
FERREIRO, Emília et al. Los adultos no alfabetizados y sus conceptualizaciones del sistema de escritura. Cuadernos de Investigaciones Educativas, 10. Departamento de Investigaciones Educativas, Centro de Investigacion y de Estudos Avanzados del IPN, 1983.
FERREIRO, Emília. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 1985b.
_______. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1986.
_______. FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. 2. ed. Tradução de Diana Miriam Lichtenstein, Liana Di Marco, Mário Corso. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985a.
_______. Os processos construtivos da apropriação da escrita. In: FERREIRO, Emília; PALÁCIO, Margarida Gomes.Os processos de leitura e de escrita. Porto Alegre, Artes Médicas, 1987, p. 102-123.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
_______. Quatro cartas aos animadores dos Círculos de Cultura de São Tomé e Príncipe. In: BRANDÃO. Carlos Rodrigues. (Org.). A questão política da educação popular. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1980.
_______. Conscientização e alfabetização uma nova visão do processo. Estudos Universitários, Recife: Universidade de Recife, p. 5-23, abr./jun. 1963.
_______. Criando métodos de pesquisa alternativa: Aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1981. p. 34-41.
_______. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
_______. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). O educador: vida e morte. Rio de Janeiro: Graal, 1982.
_______. Extensão ou comunicação. 8ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
_______. A propósito de uma administração. Recife: Imprensa Universitária, 1961.
_______. Paulo Freire, no exílio, ficou mais brasileiro ainda. (Entrevista a Claudius Ceccon e Miguel Paiva). O Pasquim. Rio de Janeiro: Codecri, ano 9, n. 462, p.10-14, 5-11 maio1978.
FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. LITERACY, reading the word and the world. South Hadley: Bergin&Garvey, 1987.
_______. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1982.
MACIEL, Jarbas. Fundamentação teórica do sistema Paulo Freire de educação. In:Estudos Universitários. Revista de Cultura da Universidade de Recife, Recife, p. 25-59, abr./jun. 1963.
MALMBERG, Bertil. A fonética. Lisboa, Livros do Brasil, 1954.
MORAES, Euzi. Rodrigues. Problemas da comunicação linguística na escola de 1º grau. In: MORAES, Euzi Rodrigues et al.(Orgs.). Alfabetizar: um novo conceito? Vitória: Secretaria de Estado da Educação e Cultura, Departamento de Apoio Técnico e Pedagógico, 1985a, p. 117-119.
MORAES, Euzi Rodrigues et al.O dialeto do alfabetizando e o dialeto do alfabetizador. (Análise de textos. Subprojeto de pesquisa. Relatório n. 3). Vitória: UFES/PPGE, 1985. Mimeografado.
_______. A produção escrita da criança como fonte de informação sobre a variação e a mudança linguistica. In: Anais do Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sudeste. Vitória, setembro, 1987.
OLIVEIRA, Admardo S. “Conscientização”: theory and practice of a libertarianeducation. A philosophical understanding of Paulo Freire’s pedagogy. (Tese de doutorado). Ottawa: University of Ottawa, Departament of Philosophy, School of Graduate Studies, 1980.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. 6. ed. São Paulo: Cultrix, 1967.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica, 2.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).