Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world

Authors

  • Edna Castro de Oliveira Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.3998

Keywords:

Paulo Freire, Youth and adult literacy, Acquisition of writing, Reading of the world

Abstract

The goal of this article is to critically analyze, based on linguistic and philosophical principles, Freire’s initial proposal for adult literacy. It uses as an empirical basis the written production of a group of literacy students, to analyze the acquisition process of writing and of reading the world, as shown in their texts. One of the contributions of this study is the critical analysis of Freire's concept of writing as an act of creation, one of the most intriguing aspects of his theory of knowledge in relation to the role of learners as creative subjects.

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Author Biography

Edna Castro de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Edna Castro de Oliveira,doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal Fluminense e Professora adjunta da Universidade Federal do Espírito Santo. Integra a linha de pesquisa Diversidade e Práticas Educacionais Inclusivas do Programa de Pós-Graduação em Educação e coordena o Núcleo de Educação de Jovens e Adultos do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Integra o grupo de pesquisa Educação de Jovens e Adultos e Educação Profissional na cidade e no campo. Publicou o artigo: Sobre a experiência de formação de educadores do campo. In: Jane Paiva; Inês B. de Oliveira. (Org.). Educação de Jovens e Adultos e Imagens.Rio de Janeiro: DPetAlii, 2011.

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Published

2012-09-10

How to Cite

Oliveira, E. C. de. (2012). Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world. Linhas Críticas, 18(37), 505–527. https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.3998

Issue

Section

Dossiê: Educando com Paulo Freire

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