Indigenous school education in Roraima

teacher training and specific and differentiated schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202139863

Keywords:

Indigenous school education. Training of indigenous teachers. Pedagogical Practice.

Abstract

Pierlangela Nascimento da Cunha, indígena, Wapixana, da Comunidade da Barata localizada no município de Alto Alegre no Estado de Roraima (RR). Professora desde 1996, possui Licenciatura Intercultural com habilitação em Ciências Sociais pelo Instituto Insikiran de Formação Superior Indígena da Universidade Federal de Roraima (UFRR) e mestrado em Sociedade e Cultura na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sâmmya Faria Adona Leite, Centro Universitário Internacional Uninter, Curitiba, PR, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Roraima e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima (2016). Servidora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação e Novas Tecnologias do Centro Universitário Internacional Uninter. E-mail sammya.adona@gmail.com

Marcia Maria Fernandes de Oliveira, Centro Universitário Internacional Uninter, Curitiba, PR, Brasil

Pós doutora em Educação Superior pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2013). Professora do Programa de Pós-Graduação Educação e Novas Tecnologias (PPGENT) da Uninter. E-mail: marcia.o@uninter.com

Luana Priscila Wunsch, Centro Universitário Internacional Uninter, Curitiba, PR, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa (2013). Professora do Programa de Pós-Graduação Educação e Novas Tecnologias (PPGENT) da Uninter. E-mail: luana.w@uninter.com

References

Brasil. (2015). Decreto nº 8.593, de 17 de dezembro de 2015 (Dispõe sobre a criação do Conselho Nacional de Política Indigenista - CNPI e dá outras providências). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/decreto/D8593.htm

Burckhart, T. R. (2019). Direitos Indígenas e Jurisdição Constitucional: uma análise crítica do caso Raposa Serra do Sol. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/215285

Silva, N. C. S. (2019). Conhecer a história e o modo de vida dos povos indígenas de Roraima: etnias Macuxi e Wapichana. Casa de Makunaima, 2(3), 91-103. https://doi.org/10.24979/makunaima.v2i3.444

Published

2021-10-01

How to Cite

Adona Leite, S. F., Fernandes de Oliveira, M. M., & Wunsch, L. P. (2021). Indigenous school education in Roraima: teacher training and specific and differentiated schools. Linhas Críticas, 27, e39863. https://doi.org/10.26512/lc27202139863

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.