Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202139241

Keywords:

Critical consciousness, Conceptions of education, Pre-service teacher training, Covid-19 pandemic

Abstract

We present an initial teacher training module, aiming to develop a critical consciousness as a basis of teacher professionalism. Students are asked to reflect upon the ruling conceptions of education, in an exercise including three steps: explicitation, argumentation and comunication. In a pandemic context, the module has been adapted to be executed remotely. Even though benefits, that had already been identified, limitations were detected, mostly related with the loss of direct interaction dynamics.

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Author Biographies

Maria Helena Damião , Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra (2001). Professora associada da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Membro integrado do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20). E-mail: hdamiao@fpce.uc.pt

Maria Augusta Nascimento, Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra (2003). Professora auxiliar da Faculdade de psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Membro colaborador do Centro de Física da Universidade de Coimbra (CFisUC - Ensino e História das Ciências). E-mail: augusta@fpce.uc.pt

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Published

2021-12-20

How to Cite

Damião , M. H., & Nascimento, M. A. (2021). Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic. Linhas Críticas, 27, e39241. https://doi.org/10.26512/lc27202139241

Issue

Section

Dossier: Gestão educacional e trabalho pedagógico no contexto de pandemia

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