Secondary education in Brazil: the challenges faced by the policies to assure and universalize this right

Authors

  • Eliza Bartolozzi Ferreira Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais - NEPE/UFES

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3827

Keywords:

High school education, Education policies, Basic education

Abstract

This paper aims at addressing the challenges of secondary education. It presents political and economic aspects relative to the democratization of secondary education, including data on the coverage of Brazilian schools. It also debates the social function of secondary school, in view of educational policies currently implemented. Finally, it concludes that legal advances and the implementation of educational programs aimed at the expansion of secondary education have generated poor results, suggesting that the universalization of secondary education will remain a long-term challenge to overcome.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliza Bartolozzi Ferreira, Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais - NEPE/UFES

Doutora em Educação pela UFMG. Professora do Centro de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Desenvolve estudos e pesquisas na área de Educação com ênfase em Política Educacional, gestão escolar e planejamento na Educação Básica e profissional. É coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais (NEPE/UFES) e secretária adjunta da ANPEd. Últimas publicações: FERREIRA, Eliza Bartolozzi; FONSECA, Marilia. O planejamento das políticas educativas no Brasil e seus desafios atuais. Revista Perspectiva, Florianópolis, UFSC, v. 29, n. 1, p. 239-260. 2011.

References

BARBOSA, Luiz; SOUZA, José. Política e economia no governo Lula. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

BECK, Ulrich. La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós Surcos, 2003.

BRASIL. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÃSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios 2009. Brasília: IBGE, 2009.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Portaria nº 971, de 09 de outubro de 2009. Diário Oficial da União, Brasília, 13 out. 2009. Seção 1, p. 52.

BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Resolução CEB/CNE nº 4 de 13 de julho de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, 14 jul. 2010. Seção 1, p. 824.

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÃSIO TEIXEIRA (INEP).Censo Escolar 2010. Brasília: INEP, 2010.

CURY, Carlos Roberto Jamil. A educação básica no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n.80, set. 2002.

BRASIL. Lei nº 12.061, de 27 de outubro de 2009, que alterou o inciso II do art. 4º e o inciso VI do art.10 da Lei nº 9.394/96, para assegurar o acesso de todos os interessados ao ensino médio público.Diário Oficial da União, Brasília, 28 out. 2009. Seção 1, p. 1.

FERREIRA, Eliza Bartolozzi. A educação profissional nos PPAs dos governos FHC e Lula. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 1. Porto Alegre: URGS, jan/abr 2010.

______.; POCHMANN, Marcio. Educação e juventude na sociedade pós-industrial. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade e DUARTE, Adriana. Políticas públicas e educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011. p. 239-260.

______.; OLIVEIRA, Dalila Andrade (Org.). Crise da escola e políticas educativas. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

FILGUEIRAS, Luiz; GONÇALVES, Reinaldo. A economia política do governo Lula. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA). Comunicado nº 89: emprego e oferta demão de obra qualificada no Brasil: projeções para 2011.Brasília: IPEA, 2011. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/comunicado/110428_comunicadoipea89.pdf>.Acesso em: 04 dez. 2011.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA). Políticas Sociais: acompanhamento e análise: Vinte Anos da Constituição Federal. Boletins IPEA, Brasília, v. 2, n. 17, 2009.

KUENZER, Acácia. As relações entre trabalho e educação no regime de acumulação flexível: apontamentos para discutir categorias e políticas. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 30., Caxambu,2007. Anais...Caxambu: ANPEd, 2007.

______. O ensino médio no plano nacional de educação 2011”“2020: superando a década perdida?Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, jul.-set. 2010.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. O ensino médio diante da obrigatoriedade ampliada: que lições podemos tirar de experiências observadas?Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 228,p. 269-290, maio-ago. 2010.

POCHMANN, Marcio. Desenvolvimento e perspectivas novas para o Brasil. São Paulo: Cortez, 2010.

SOUZA, Sandra Zákia Lian; OLIVEIRA, Romualdo Portela de; LOPES, Valéria Virgínia. Ensino médio noturno: democratização e diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. 140 p.

Published

2012-02-27

How to Cite

Ferreira, E. B. (2012). Secondary education in Brazil: the challenges faced by the policies to assure and universalize this right. Linhas Críticas, 17(34), 507–525. https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3827

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.