Democratization and practical changes in school administration

Authors

  • Arilene Maria Soares de Medeiros Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3692

Keywords:

Democratization of administration, School principal, Autonomy

Abstract

This article discusses the process of democratization of school administration in Mossoró/RN, showing evidence of changes in the practice of the school principal after coming into office through a selection process. This is a qualitative research project, in which questionnaires were applied to professionals working in schools: principals, vice-principals, supervisors and teachers. The results show that the directors are well evaluated in the following categories: permanence and presence at the school, commitment to pedagogical issues, and responsibility towards public education. However, the democratization of administration remains insufficient to develop the independence and autonomy of principals from the system, demonstrating that democratized administration needs to be improved in its theoretical and practical bases.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arilene Maria Soares de Medeiros, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Arilene Medeiros possui doutorado em Educação pela UFSCar. Professora do Departamento de Educação da UERN. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado, Educação e Sociedade. Principais publicações: Administração Educacional e Racionalidade: Desafios Pedagógicos (Editora UNIJUI, 2007); Conselho Escolar: Mecanismo de Democratização ou Burocratização (Educação UNISINOS, 2008); Formação do Gestor Escolar no Contexto do Desenvolvimento das Teorias Curriculares (Educação em Questão, 2006).

References

BARROSO, João. O estudo da escola. Porto: Porto, 1996.

BRASIL. Constituição de 1988. 2. ed. República Federativa do Brasil. Brasília, Senado Federal, CentroGráfico, 1988. 232 p.

BRASIL. Lei n° 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. 2001. Lei n° 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 10 jan. 2001.

CABRAL NETO, Antônio; SILVA, Tatiane Campelo. Projeto Político-Pedagógico como mecanismo deautonomia escola. Revista Gestão em Ação, Salvador, v.7, n.1, p.7-23, jan./abr. 2004.

FARIAS, Francisco Pereira. Clientelismo e democracia capitalista: elementos para uma abordagemalternativa. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 15, p. 49-65, nov. 2000.

FORMIGA, Maria das Graças Freire. O Administrativo e o pedagógico na gestão escolar. Dissertação(Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Metodista de São Paulo. SãoBernardo do Campo. 2007.

HABERMAS, Jürgen. A crise de legitimação do capitalismo tardio. Tradução de Vamireh Chacon. 3. ed.Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1999.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: Alternativa, 2004.

MEDEIROS, Arilene Maria Soares de; SOUSA, Allan Solano. Democratização do acesso ao cargo dediretor nas escolas públicas municipais de Mossoró ”“ RN: proposições e discursos do sistema. In: XVIIIENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL DO NORTE E NORDESTE, 18, 2007, Maceió. Anais... Maceió:EdUFAL, 2007. p. 1-11.

MEDEIROS, Arilene Maria Soares de. Administração Educacional e racionalidade: o desafio pedagógico.Ijuí: Editora da UNIJUÃ, 2007b.

MENDONÇA, Erasto Fortes. A regra e o jogo: democracia e patrimonialismo na educação brasileira.Campinas: Faculdade de Educação, UNICAMP, 2000.

PREFEITURA MUNICIAL DE MOSSORÓ. Lei nº 1.827/2003, de 29 de agosto de 2993. Estabelece o Programa de Manutenção das Escolas Municipais, dando autonomia financeira à s escolas. Mossoró,RN, Palácio da Resistência.

_____. Lei nº 1.855/2003, de 27 de novembro de 2003. Estabelece a Gestão Democrática do ensino público da Rede Municipal, com foco na autonomia pedagógica e administrativa das escolas. Mossoró, RN, Palácio da Resistência.

_____. Lei no 1.856/2003, de 27 de novembro de 2003. Institui as normas para o processo de seleção para o cargo de diretor. Mossoró, RN, Palácio da Resistência.

SAES, Décio. República do Capital: capitalismo e processo político no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2001.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social.São Paulo: Boitempo, 2007.

_____. Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. São Paulo: Civilização Brasileira, 2002.

Published

2011-07-26

How to Cite

Medeiros, A. M. S. de. (2011). Democratization and practical changes in school administration. Linhas Críticas, 17(32), 137–150. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3692

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.