Democratization and practical changes in school administration
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3692Keywords:
Democratization of administration, School principal, AutonomyAbstract
This article discusses the process of democratization of school administration in Mossoró/RN, showing evidence of changes in the practice of the school principal after coming into office through a selection process. This is a qualitative research project, in which questionnaires were applied to professionals working in schools: principals, vice-principals, supervisors and teachers. The results show that the directors are well evaluated in the following categories: permanence and presence at the school, commitment to pedagogical issues, and responsibility towards public education. However, the democratization of administration remains insufficient to develop the independence and autonomy of principals from the system, demonstrating that democratized administration needs to be improved in its theoretical and practical bases.
Downloads
References
BARROSO, João. O estudo da escola. Porto: Porto, 1996.
BRASIL. Constituição de 1988. 2. ed. República Federativa do Brasil. Brasília, Senado Federal, CentroGráfico, 1988. 232 p.
BRASIL. Lei n° 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. 2001. Lei n° 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 10 jan. 2001.
CABRAL NETO, Antônio; SILVA, Tatiane Campelo. Projeto Político-Pedagógico como mecanismo deautonomia escola. Revista Gestão em Ação, Salvador, v.7, n.1, p.7-23, jan./abr. 2004.
FARIAS, Francisco Pereira. Clientelismo e democracia capitalista: elementos para uma abordagemalternativa. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 15, p. 49-65, nov. 2000.
FORMIGA, Maria das Graças Freire. O Administrativo e o pedagógico na gestão escolar. Dissertação(Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Metodista de São Paulo. SãoBernardo do Campo. 2007.
HABERMAS, Jürgen. A crise de legitimação do capitalismo tardio. Tradução de Vamireh Chacon. 3. ed.Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1999.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: Alternativa, 2004.
MEDEIROS, Arilene Maria Soares de; SOUSA, Allan Solano. Democratização do acesso ao cargo dediretor nas escolas públicas municipais de Mossoró ”“ RN: proposições e discursos do sistema. In: XVIIIENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL DO NORTE E NORDESTE, 18, 2007, Maceió. Anais... Maceió:EdUFAL, 2007. p. 1-11.
MEDEIROS, Arilene Maria Soares de. Administração Educacional e racionalidade: o desafio pedagógico.Ijuí: Editora da UNIJUÃ, 2007b.
MENDONÇA, Erasto Fortes. A regra e o jogo: democracia e patrimonialismo na educação brasileira.Campinas: Faculdade de Educação, UNICAMP, 2000.
PREFEITURA MUNICIAL DE MOSSORÓ. Lei nº 1.827/2003, de 29 de agosto de 2993. Estabelece o Programa de Manutenção das Escolas Municipais, dando autonomia financeira à s escolas. Mossoró,RN, Palácio da Resistência.
_____. Lei nº 1.855/2003, de 27 de novembro de 2003. Estabelece a Gestão Democrática do ensino público da Rede Municipal, com foco na autonomia pedagógica e administrativa das escolas. Mossoró, RN, Palácio da Resistência.
_____. Lei no 1.856/2003, de 27 de novembro de 2003. Institui as normas para o processo de seleção para o cargo de diretor. Mossoró, RN, Palácio da Resistência.
SAES, Décio. República do Capital: capitalismo e processo político no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2001.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social.São Paulo: Boitempo, 2007.
_____. Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. São Paulo: Civilização Brasileira, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).