Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3670Keywords:
Continued education, Pedagogical practice, Educational policiesAbstract
This text presents the studies that have outlined the research conducted at Universidade Estadual do Norte Fluminense, from 2008 to 2009, focusing on a proposal for continuing education of teachers implemented by the Municipal Secretary of Education in the town of Campos dos Goytacazes – RJ. The research objective was to analyze the political implications and pedagogical practices that permeate the project for continued education of elementary school teachers offered by the Equipe de Atualização Continuada (EAC/SEMC/RJ). Thus, the research is anchored on discussions performed by Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) and others. This process of continuing education is one of the dimensions relevant for the materializing of a policy that values teaching professionals, and points to the recognition of an urgent need for changes in the way of looking at schools and pedagogical work.
Downloads
References
ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano. Criatividade no contexto educacional: três décadas de pesquisa.Universidade Católica de Brasília. v. 23, 2007. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ptp/v23nspe/07.pdf>.Acesso em: 22 set. 2009.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n. 9394/96. Disponível em<http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/LEIS/L9.394.html>. Acesso em: 27 jul. 2009.
CARROLO, Carlos. Formação e identidade profissional dos professores. In: ESTRELA, Maria Teresa(Org.). Viver e contruir a profissão docente. Porto: Porto, 1997. p. 24-26.
COLLARES,Cecília Azevedo Lima. Educação continuada e política da descontinuidade. Revista Educação e Sociedade: CEDES, n.68, p. 203-219, 1999.
CUNHA, Luiz Antonio. Seminário sobre indicador municipal de desenvolvimento educacional. Campinas: NEPO/UNICAMP, 1999.
_________. Política educacional: Impasses e alternativas. São Paulo: Cortez,1998.
FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Formação Continuada e Gestão da educação. São Paulo:Cortez, 2003.
FIGUEIREDO, Betânia Gonçalves. Patrimônio Histórico e Cultural: um novo campo de ação para os professores. In: Grupo Gestor de Projeto de Educação Patrimonial. Reflexões e contribuições para aEducação Patrimonial. Belo Horizonte: SEE/MG, 2002. p.57-63.
GATTI, Bernardete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Fundação Carlos Chagas, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n37/06.pdf.Acesso em: 18 ago. 2009.
NUNES, Clarice. Formação docente: permanência do passado nos desafios do presente. In: Formação de professores para a educação básica: dez anos da LDB. SOUZA, João Valdir (Org). Belo Horizonte:Autêntica, 2007. p.127-129.
OLIVEIRA, Dalila, A educação básica na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: breve balanço sobre a organização e o trabalho docente. In: SOUZA, João Valdir (Org.). Formação de professores paraeducação básica: dez anos de da LDB. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p.108-111.
ROLDÃO, Maria do Céu. Formar para a excelência profissional ”“ pressupostos e rupturas nos níveis iniciais da docência.Programa de Pos graduação: Universidade Metodista de São Paulo. Educação eLinguagem, São Bernardo do Campo, v 1, n.1, p.18-42, 1998.
TEIXEIRA, Simone. Arquitetura Eclética em Campos dos Goytacazes. In: TEIXEIRA, Simone. Contribuições à prática pedagógica para a educação patrimonial. Campos dos Goytacazes: EDUENF, 2008. p.5-6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).