Teacher training in a critical-emancipation perspective
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3668Keywords:
Teacher training, Emancipating education, PraxisAbstract
This paper discusses teachers training based on the assumptions of Marx and Gramsci’s “emancipating education”. It is based on the need to think about teacher’s training as a privileged sphere for the implementation of an education for the empowerment and autonomy human beings. It argues in favor of surpassing a model of teacher training centered on technical rationality and the epistemology of practice, as a way of materializing the aforementioned proposition. It also seeks to investigate and understand the conceptions and practices proposed in teacher-training projects since the 1990’s, based on which it intends to structure a counterproposal in a perspective of emancipation. This paper is the result of reflections from different research projects, the object of which is the relationship between theory and practice in teacher training.
Downloads
References
ANFOPE. Documentos Finais dos V, VI, VII, VIII, IX, X e XI Encontros Nacionais da Associação Nacionalpela Formação dos Profissionais da Educação. Brasília, de 1990 a 2002.
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo dotrabalho. 8. ed. São Paulo: Editora da UNICAMP, 2002.
APPLE, Michael. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Teoria crítica de la enseñanza: la investigacion-acción en la formacióndel professorado. Barcelona: Martinez Roca, 1988.
ELLIOT, John. La investigación-acción en educación. Madri: Morata, 1990.
ENGUITA, Mariano. A ambiguidade da docência: entre o profissionalismo e a proletarização. In: Teoria eeducaçao, Porto Alegre, n. 4, 1991.
GERALDI Corinta Maria Grisiola; FIORENTINI Dario; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. (Org.) Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras, 1998.
GIROUX, Henry. Os Professores como Intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem.Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001, v. 2.
______. A concepção dialética da História. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund; HABERMAS, Jürgen. Textos escolhidos.Trad. Zeljiko Loparic; Andréa Maria Altino de Campo Loparic. São Paulo: Abril Cultural, 1980. p. 313-343.(Coleção Os pensadores).
KOSIK, Kosik. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1976.
MARX, Karl; ENGELS, Frederich. A ideologia alemã: teses sobre Feuerbach.São Paulo: Moraes, 1984.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 1979.
______.O Capital: crítica da Economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1984. (v. 1, Livro primeiro: Oprocesso de produção do capital)
______. O questionário de 1880. Anexo I. In: THIOLLENT, Michel. Crítica metodológica, investigação social e enquête operária. São Paulo: Polis, 1980.
MIRANDA, Marília Gouveia de. Pedagogias, psicologias e reforma educacional. In: DUARTE, Newton.(Org.) Sobre o construtivismo:contribuição a uma análise crítica. Campinas: Autores Associados, 2000.(Coleção Polêmicas de nosso tempo: 77).
RIOS, Terezinha Azêredo. Ética e competência. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. RevistaBrasileira de Educação, v. 2, n. 34, p. 94-103. 2007.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: Teorias da educação; Curvatura da vara; Onze teses sobre educação e política. 5. ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1984.
______.Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações.6. ed. Campinas: Autores Associados, 1997.(Coleção Polêmicas do nosso tempo; v. 40).
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem.Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
STENHOUSE, Lawrence. La investigación como base de la enseñaza. Madrid: Morata, 1987.
______. Investigación y desarrollo del curriculum. 4. ed. Madrid: Morata, 2003VAZQUEZ, Adolfo Sanchez. Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente.Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.
______. Pensamento e Linguagem. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1998.
ZEICHNER, Kenneth. A formação reflexiva de professores:idéias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).