School physical education and homework activity system
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36058Keywords:
Physical Education, Homework Activity System, TransdisciplinarityAbstract
From an experience report, this article aims to discuss the Physical Education classes in High School during the Homework Activity System (HAS), upon the students of one federal institution of education (n=638). Action research, the data analysis was done through fluctuating reading and content analysis. The stimulus to an active lifestyle was successful, promoting reflections in relation to a corporal culture of movement. The HAS cannot be a substitute for live classes but, it creates an important precedent for innovation, transdisciplinarity, and educational improvements. It is a change and an expansion of the model of the Physical Education.
Downloads
References
Alves, L. (2020). Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, 8(3), 348-365. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365
Alves, L., & Moreira, A. (2017). Tecnologias & aprendizagens: delineando novos espaços de interação. Edufba.
Araújo, U. F. de. (2014). Temas transversais, pedagogia de projetos e as mudanças na educação. Summus.
Arruda, E. P. (2020) Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275. https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621
Bardin, L. (2010). Análise de conteúdo (4 ed). Edições70.
Bauman, Z. (2007). Tempos líquidos (Tradução: Medeiros, C.A). Jorge Zahar.
Brasil. (1969). Decreto Lei nº 1.044, de 21 de outubro de 1969 (Dispõe sobre tratamento excepcional para alunos portadores de afecções que indica). Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del1044.htm#:~:text=Disp%C3%B5e%20s%C3%B4bre%20tratamento%20excepcional%20para%20os%20alunos%20portadores%20das%20afec%C3%A7%C3%B5es%20que%20indica
Brasil. (2003). Lei Nº 10.639/03, de 9 de janeiro de 2003 (Altera a Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências). Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm
Dewey, J. (1959). Como pensamos (5 ed). Nacional.
Formiga, M. M. (2009). Educação a distância: o estado da arte. Pearson.
Godoi, M., Pinto, B. da S., Cabeleira, J. B., Lourenço, R. G., & Moreira, E. C. (2021). Professores de educação física como experts adaptativos e a busca de inovação. Linhas Críticas, v.27, p. 1-21. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36668/29226
Hernández, F., & Ventura, M. (1998). A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio (5 ed). Artmed.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, v. 2, p. 1-12. https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT). (2020a). Resolução Nº 019, de 23 de abril de 2020 (Dispõe sobre o regulamento para aproveitamento das atividades de ensino realizadas pelos campi durante a suspensão do calendário acadêmico do ano letivo 2020). http://cba.ifmt.edu.br/media/filer_public/18/4d/184d0cdc-c40f-4227-8be1-2fe79f0dc7e9/resolucao_no_019_-_23042020_-_aprovar_ar_regulamento_de_atividades_remotas_red.pdf
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT). (2020b). Ofício Nº 006/2020, de 7 de maio de 2020 (Parecer sobre cessão temporária de equipamentos de informática aos estudantes o IFMT/PDL em situação de vulnerabilidade). Ministério da Educação. Secretaria de Educação profissional e Tecnológica. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. Campus Primavera do Leste.
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT). (2020c). Instrução normativa Nº 009, de 19 de agosto de 2020 (Orienta procedimentos quanto à execução do Regime de Exercício Domiciliar no âmbito do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT e dá outras providências em conformidade com a Lei 13.979, de 6 de fevereiro de 2020). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Instituto Federal do Mato Grosso. http://ifmt.edu.br/media/filer_public/93/42/9342344e-0d76-49d3-bdf4-dab0e6ad4edf/in_0092020_-_19082020_-_orienta_os_procedimentos_para_execucao_do_red.pdf
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT). (2020d). Instrução Normativa Nº 003, de 22 de abril de 2020 (Orienta procedimentos quanto à execução do Regime de Exercício Domiciliar – RED). http://ifmt.edu.br/media/filer_public/fb/d0/fbd00136-08e6-4fa6-8b20-26ddd5038c65/in_0032020_-_22042020_-_orientacao_dos_procedimentos_de_regime_de_exercicio_domiciliar_do_ifmt.pdf
Joye, C. R., Moreira, M. M., & Rocha, S. S. D. (2020). Distance Education or Emergency Remote Educational Activity: in search of the missing link of school education in times of COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p.1-29. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4299
Médici, M. S., Tatto, E. R., & Leão, M. F. (2020). Percepções de estudantes do Ensino Médio das redes pública e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do coronavírus. Thema, 18 (especial), 136-155. https://doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.136-155.1837
Mendes, F. M. M., & Lima, T. S. de. (2020). Educação na pandemia: uma análise do questionário aplicado anos alunos do curso de Jornalismo/UFAC sobre o ensino remoto emergencial. Jamaxi, 4(1), 32-43. https://revistas.ufac.br/index.php/jamaxi/article/view/4399
Ministério da Educação (MEC). (2020). O que é educação à distância? http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/355-perguntas-frequentes-911936531/educacao-a-distancia-1651636927/12823-o-que-e-educacao-a-distancia
Nerdologia. (2020, fevereiro 18). A Peste Negra [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Q87c4UBXTpY&t=19s
Pedrosa, G. F. S., & Dietz, K. G. (2020). A prática de ensino de Arte e Educação Física no contexto da pandemia da COVID-19. Boletim de Conjuntura, 2(6), 103-112. http://doi.org/10.5281/zenodo.3894895
Pra Quem Pedala. (2020, março 20). Pedalar ou não pedalar nessa crise? [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=KP1NihubJrk&t=71s
Prudêncio, K. (2014). Método de pesquisa. Curitiba, UFPR.
Ramos, S. S. (2020). Regime Domiciliar: Projeto Integrador Ensino Médio “Como não Adiantar o Fim do Mundo”. Plano de Ensino. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso – campus Primavera do Leste. Primavera do Leste. IFMT.
Ramos, S. S., Pomin, F., Vidal, L. M. M., & Mendes, W. R. (2020). “Como não adiantar o fim do mundo”: educação em tempos de pandemia. Alembra, v. 2, n. 5, p. 52-69. http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/alembra/article/view/974
Senechal, A. (2020, abril 9). Corona vírus: afinal, pode ou não pode sair para correr e pedalar na rua? Veja. https://veja.abril.com.br/saude/coronavirus-afinal-pode-ou-nao-pode-sair-para-correr-ou-pedalar-na-rua/
Senra, V. B. C., & Silva, M. S. da. (2020). A educação frente à pandemia de COVID-19: atual conjuntura, limites e consequências. Brasilian Journal of Development, v. 6, n. 12, p. 101771-101785. https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/22114
Silva, A. J. F. da, Pereira, B. K. M., Oliveira, J. A. M. de, Surdi, A. C., & Araújo, A. C. de. (2020). A adesão dos alunos às atividades remotas durante a pandemia: realidades da Educação Física Escolar. Corpoconsciência, 24(2), 57-70. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10664
Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009
Vanz, M. L. (2020). Relato de experiência em atividades remotas acerca da disciplina de Educação Física. Em C. G. Bergmann, D. F. Anderle, D. D. Pagno, M. M. W. Paim, S. Nunus, & V. Feitas Junior. Desafios de ensinar, aprender e avaliar em tempos de pandemia (73-78). Editora do Instituto Federal Catarinense. https://editora.ifc.edu.br/2020/07/16/desafios-de-ensinar-aprender-e-avaliar-em-tempos-de-pandemia/
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fabiana Pomin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).