The congado goes to school and the school goes to congado
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32292Keywords:
Congado, Black Culture, Special EducationAbstract
In this article we present aspects that are linked to a unique experience involving the congado and the school. The experience takes place at the Ouro Preto Association of Parents and Friends of the Exceptional Children, where a group of congado emerged as part of a pedagogical project and established itself as an element of worship to Nossa Senhora do Rosário. We analyzed this experience through a case study that sought to characterize the congado in Ouro Preto, its emergence within the school and its pedagogical developments. We seek to highlight the uniqueness of this experience by demonstrating how it is related to the dynamics of a city where black culture manifests itself with intensity.
Downloads
References
Alves, V. de F. N. (2017). Rastros de África no Brasil: práticas educativas no reinado de Nossa Senhora do Rosário. Mazza Edições.
Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais de Ouro Preto (APAE-OP). (1982). Livro de Ata da Assembleia de Constituição da APAE-OP. APAE-OP.
Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais de Ouro Preto (APAE-OP). (2012). Estatuto da APAE-OP. APAE-OP.
Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais de Ouro Preto (APAE-OP). (2008). Projeto Político Pedagógico APAE-OP - 2008/2013. APAE-OP.
Borges, C. M. (2005). Escravos e libertos nas Irmandades do Rosário: devoção e solidariedade em Minas Gerais: séculos XVIII e XIX. Editora da UFJF.
Federação Nacional dos Pais e Amigos dos Excepcionais (FENAPAES). (2017). Posicionamento do movimento apaeano em defesa da inclusão escolar de pessoas com deficiências intelectual e múltipla. FENAPAES.
Gomes, N. P. M., & Pereira E. A. (2003). Ouro Preto da Palavra. Editora da PUC MINAS.
Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU.
Martins, S. (1991). Folclore brasileiro: Minas Gerais (2. ed.). Editora da UFMG.
Mazzota, M. J. da S. (1996). Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas. Cortez.
Santos, A. M. dos. (2019). O Grande Anganga Muquixe Chico Rei: a presença do mito negro no Reinado do Alto da Cruz e nas escolas de Ouro Preto/MG. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Ouro Preto]. Repositório institucional da UFOP. https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/11740
Santos, G. A. (2014a). Encontros de ensino religioso nas cidades de Ouro Preto e Mariana: a laicidade da educação pública em questão. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Ouro Preto]. Repositório Institucional da UFOP. https://repositorio.ufop.br/handle/123456789/4176
Santos, S. A. (2014b). As manifestações culturais como forma de letramento do deficiente intelectuais. (Monografia Curso de Pedagogia). Centro de Educação Aberta e a Distância, Universidade Federal de Ouro Preto.
Silva, F. S. (2017). O congado na experiência Escolar da APAE de Ouro Preto: um estudo de caso sobre a cultura congadeira no contexto da educação especial. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Ouro Preto]. Repositório Institucional da UFOP. https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/9237
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Marcus Vinícius Fonseca, Fabiana Siqueira Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).