The continuous formation in the State of Mato Grosso

a look at the official narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30545

Keywords:

The Policies of Continuous Formation in Mato Grosso, Orientation documents, Official narratives

Abstract

This paper is related to a doctoral research. The findings come from the legitimate interpretative analyses existing at the Policies of Continuous Formation in the State of Mato Grosso. It is based on the assumptions of narrative research, advocated by Clandinin and Connelly (2015). It aims at understanding, according to the official narratives, how the formation model of the Public Education Teaching is organized. The formation model is the result of a formation itinerary guided by instabilities and limitations originated from non-continuous movements tied up with the construction of pedagogical policies narratives which articulate the formation to the students’ proficiency level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosimeire Dias de Camargo, Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil

Doutoranda pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso - Campus de Cuiabá (2017). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política e Formação Docente (GEPForDoc)-CNPq. Possui graduação em Pedagogia (1996) e mestrado em educação (2012), pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) Campus de Cáceres. Professora da rede estadual de ensino de Mato Grosso (2000). E-mail: rosicamargo@unemat.br

Filomena Maria de Arruda Monteiro, Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil

Possui graduação em Pedagogia (1985) e Mestrado em Educação Pública (1995), pela Universidade Federal de Mato Grosso. Possui doutorado em educação (2003) e pós doutorado (2012) pela Universidade Federal de São Carlos-UFSCar. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política e Formação Docente (GEPForDoc)-CNPq. Atualmente é professora Associada da Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT e Editora da Revista de Educação Pública. E-mail: filarrudamonteiro@gmail.com

References

Almeida, G. P. (2011). Transposição didática: por onde começar? (2ª ed.). Cortez.

Brasil. (2017). LDB n. 9.394/1996. MEC. Coordenação de Edições Técnicas. Brasília: Senado Federal.

Clandinin D. J., & Connelly, F. M. (2015). Pesquisa Narrativa: a experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de pesquisa Narrativa e Educação de Professores – ILEEL/UFU, (2ª. Edição rev). EDUFU.

Day, C. (2001). Desenvolvimento Profissional de Professores. Os desafios da aprendizagem permanente. Porto Editora.

Garcia, C. M. (1999). Formação de Professores para uma mudança educativa. Porto Editora.

Imbernón, F. (2010). Formação continuada de professores. Artmed.

Imbernón, F. (2011). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. (9ª. Ed). Cortez.

Imbernón, F. (2016). Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. Cortez.

Lück, H. (2009). Planejamento em Orientação Educacional. (21ª Ed. Revista). Vozes.

Mato Grosso. (1998). Lei complementar 50/1998. Dispõe sobre a carreira dos Profissionais da Educação Básica. Secretaria de Educação e Cultura. Cuiabá: SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2003). Programa de Formação Continuada Sala de Professor. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SDF/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2006). Projeto Sala de Professor 2006. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2007). Projeto Sala de Educador 2007. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2008). Proposta de Orientação para o desenvolvimento do Projeto Sala de Professor. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2009). Parecer Orientativo n. 02/2009 referente ao desenvolvimento do Projeto Sala de Professor. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2010a). Política de Formação dos Profissionais da Educação Básica de Mato Grosso. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2010b). Parecer Orientativo n. 01/2010 referente ao desenvolvimento do Projeto Sala de Professor. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2011). Parecer Orientativo n. 01/2011 referente ao Desenvolvimento do Projeto Sala de Educador. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2012). Parecer Orientativo referente ao desenvolvimento do Projeto Sala de Educador. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2013). Parecer Orientativo n. 01/2013 referente ao Desenvolvimento do Projeto Sala de Educador. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2014). Parecer Orientativo n. 01/2014 referente ao Desenvolvimento do Projeto Sala de Educador. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2015). Sala de Educador: Orientativo 2015. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2016). Orientativo para Formação e Desenvolvimento Profissional na Escola 2016. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT

Mato Grosso. (2017a). Orientativo Pedagógico 2017. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2017b). Orientativo Pró-Escolas Formação 2017. Secretaria de Estado de Educação, Esporte e Lazer. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2018). Orientativo Pró-Escolas Formação 2018. Secretaria de Estado de Educação, Esporte e Lazer. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2019). Orientativo do Projeto de Formação da/na escola 2019. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SPDP/SEDUC.

Mato Grosso. (2020a). Projeto Sala de Educador 2020. Secretaria de Estado de Educação. Cuiabá: SPDP/SEDUC/MT.

Mato Grosso. (2020b). Portaria n. 093/2020. Dispõe sobre a composição da Comissão Gestora Paritária para coordenar o processo de seleção de Gestores de Formação dos CEFAPROS. IOMAT. Diário Oficial do Estado de Mato Grosso, (26 fev. 2020). Cuiabá: GS/SEDUC/MT.

Mizukami, M. G. N. (2004). Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Educação, Santa Maria (v. 29, n. 02, p. 33-49, jul/dez) https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838

Nóvoa, A. (1997). Formação de professores e profissão docente. In: Nóvoa, A. (org). Os professores e sua formação. (cap. 1, pp 14-33, 3ª ed). Dom Quixote.

Nóvoa, A. (1999). Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa. São Paulo, (vol.25, n.1, pp.11-20, jan/jun). https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000100002

Silva, M. R. (2018). (De)versos, se fez narrativas (ou: estórias sobre formação continuada de professores de matemática no estado de Mato Grosso). Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – MS: Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Published

2020-07-23

How to Cite

Dias de Camargo, R., & de Arruda Monteiro, F. M. (2020). The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narratives. Linhas Críticas, 26, e30545. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30545

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.