MATHEMATICS AND THE INCLUSION OF THE OTHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21854

Keywords:

Mathematics, Habermas, Teaching, Social Practice, Inclusion

Abstract

This text is based on the need to discuss school mathematics, as a social practice, by an inclusive tendency as opposed to a technical and segregationist character that sometimes seems to present itself in classrooms. Pursuing the Habermasian presuppositions of the Theory of Inclusion of the Other, we propose a reflection of this theme, initially, with an introductory item on the exclusionary character of the teaching of school mathematics, presenting, next, the mathematics understood as social practice; the Habermasian thought, ending with the possibility of thinking the teaching of mathematics as Inclusion of the Other.

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Author Biographies

Deise Aparecida Peralta, Universidade Estadual Paulista

Doutora em Educação para a Ciência, mestra em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem e graduada em Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) ”“ professora do Departamento de Matemática da Faculdade de Engenharia do Câmpus de Ilha Soltera (FEIS) da UNESP, vinculada como docente permanente ao Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos (UNESP), líder do “Grupo de Pesquisa em Currículo: Estudos, Práticas e Avaliação (GEPAC)”.

 

Harryson Júnio Lessa Gonçalves, Universidade Estadual Paulista

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), mestre em educação e pedagogo pela Universidade de Brasília (UnB) ”“ professor do Departamento de Biologia e Zootecnia da Faculdade de Engenharia do Câmpus de Ilha Soltera (FEIS) da UNESP, vinculado como docente permanente aos Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos e Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência (ambos da UNESP), líder do “Grupo de Pesquisa em Currículo: Estudos, Práticas e Avaliação (GEPAC)”.

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Published

2019-02-27

How to Cite

Peralta, D. A., & Gonçalves, H. J. L. (2019). MATHEMATICS AND THE INCLUSION OF THE OTHER. Linhas Críticas, 25, e21854. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21854

Issue

Section

Dossiê: Educação Matemática

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