MATHEMATICS AND THE INCLUSION OF THE OTHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21854

Keywords:

Mathematics, Habermas, Teaching, Social Practice, Inclusion

Abstract

This text is based on the need to discuss school mathematics, as a social practice, by an inclusive tendency as opposed to a technical and segregationist character that sometimes seems to present itself in classrooms. Pursuing the Habermasian presuppositions of the Theory of Inclusion of the Other, we propose a reflection of this theme, initially, with an introductory item on the exclusionary character of the teaching of school mathematics, presenting, next, the mathematics understood as social practice; the Habermasian thought, ending with the possibility of thinking the teaching of mathematics as Inclusion of the Other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deise Aparecida Peralta, Universidade Estadual Paulista

Doutora em Educação para a Ciência, mestra em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem e graduada em Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) ”“ professora do Departamento de Matemática da Faculdade de Engenharia do Câmpus de Ilha Soltera (FEIS) da UNESP, vinculada como docente permanente ao Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos (UNESP), líder do “Grupo de Pesquisa em Currículo: Estudos, Práticas e Avaliação (GEPAC)”.

 

Harryson Júnio Lessa Gonçalves, Universidade Estadual Paulista

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), mestre em educação e pedagogo pela Universidade de Brasília (UnB) ”“ professor do Departamento de Biologia e Zootecnia da Faculdade de Engenharia do Câmpus de Ilha Soltera (FEIS) da UNESP, vinculado como docente permanente aos Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos e Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência (ambos da UNESP), líder do “Grupo de Pesquisa em Currículo: Estudos, Práticas e Avaliação (GEPAC)”.

References

Araújo, C. S. (2016). Todos os nomes: Jürgen Habermas e o uso do nome social no estado de Goiás. Fragmentos de Cultura, 26, 93-101.

Durkheim, E. (2004). Da divisão do trabalho social. (E. Brandão, Trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Obra oginal publicada em 1893).

Dutchazky, S., & Skliar, C. (2000). La diversidad bajo sospecha. Reflexiones sobre los discursos de Ia diversidad y sus implicancias educativas. Cuaderno de Pedagogía, 4 (7), 33-54.

Fernandes, P. (2011). O currículo do Ensino Básico em Portugal: políticas, perspectivas e desafios. Porto: Porto Editora.

Freire, P. (2011). Pedagogia do oprimido. 50. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra.

Freitas, C. N., & Coura, A. C. (2014). A teoria habermasiana de inclusão do outro e a internação compulsória. In: J. A. de Oliveira Jr., R. Tramontina & A. L. C. Santos (Orgs). Filosofia do direito I. Florianópolis: CONPEDI, 432-446.

Gilli Martins, J. C. (2005). Sobre revoluções científicas na Matemática. Tese de doutorado, UNESP- Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, São Paulo, Brasil.

Habermas, J. (1987). Teoría y praxis: estudios de filosofía social. Madrid: Tecnos.

Habermas, J. (1988). Teoria de la acción comunicativa: racionalidad de laacción y racionalización social. Madri: Taurus, 1988.

Habermas, J. (1989). Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

Habermas, J. (1991). Comentários à ética do discurso. Lisboa: Instituto Piaget.

Habermas, J. (1997). Direito e Democracia: entre facticidade e validade. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

Habermas, J. (2002). A inclusão do outro: estudos de teoria política. São Paulo: Loyola.

Habermas, J. (2005). Facticidad y validez: sobre el derecho y el Estado democrático de derecho en términos de teoría del discurso. 4a ed. Madrid: Trotta.

Habermas, J. (2009). Técnica e ciência como “ideologia”. Lisboa: Edições 70.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Matos, J. F. L. (1999). Aprendizagem e prática social. Educação Matemática em Portugal, Espanha e Itália. Actas da Escola de Verão–1999, 65 – 92.

Miguel, A., Garnica, A. V. M., Igliori, S. B. C., & D’ambrosio, U. (2004). A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização. Revista Brasileira de Educação, 27, 70-93.

Peralta, D. A. (2012). Formação continuada de professores de matemática em contexto de reforma curricular: contribuições da Teoria da Ação Comunicativa. Tese de doutorado, UNESP- Faculdade de Ciências, Bauru, São Paulo, Brasil.

Santos Fernandes, F. A. (2016). Educação Matemática Muda. Boletim de Educação Matemática, 30(55), 308 – 324.

Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. (2009). Matrizes de referência para a avaliação SARESP: documento básico/Secretaria da Educação; coordenação geral, Maria Inês Fini. – São Paulo: SEE, 2009.

Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. (2017). Resultados de Matemática. SARESP em Revista, 1. http://saresp.vunesp.com.br/resultadosgeralmat.html

Sena, I. J. (2015). Queixa escolar e adolescência: sentidos construídos em contexto de vulnerabilidade social em Camaçari-Bahia. Dissertação (Mestrado em Psicologia). UFBA - Instituto de Psicologia. Salvador.

Skovsmose, O. (2007). Educação Crítica: Incerteza, Matemática, Responsabilidade. Tradução de Maria Aparecida Viggiani Bicudo. São Paulo, SP: Editora Cortez.

Viola Dos Santos, J. R. (2012). Legitimidades possíveis para a formação matemática de professores de matemática (ou: assim falaram Zaratustras: uma tese para todos e para ninguém). Tese de doutorado, UNESP - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, São Paulo, Brasil.

Published

2019-02-27

How to Cite

Peralta, D. A., & Gonçalves, H. J. L. (2019). MATHEMATICS AND THE INCLUSION OF THE OTHER. Linhas Críticas, 25, e21854. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21854

Issue

Section

Dossiê: Educação Matemática

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.