Eixos de convergência da alfabetização científica e técnica no ensino médio integrado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21586

Keywords:

Convergence points, Scientific and technical literacy, Integrated secondary education, Amazonian-Paraense context

Abstract

With the purpose of analyzing and discussing the current indicators of the final stage of basic education in Brazil in the face of the proposals for its reformulation, we list and analyze convergence axes for the promotion of Scientific and Technical Literacy (STL) in integrated secondary education for students who aim for more formation consolidated with the citizen's role, approach socially relevant themes, glimpse decisions to be taken in the face of everyday situations and problems, as well as highlight its role as protagonist in society. For this, we focus on initial reflections on student performance indicators and the current panorama of secondary education in Brazil, highlighting throughout the text the proposal of an integrated course, defended by brazilian education researchers. With a qualitative methodological focus, with an exploratory nature, of the document type, we analyzed, in the light of the Discursive Textual Analysis (DTA), official documents of technical courses integrated to the high school of a federal teaching institution in the amazonian-paraense context, in search of elements of approach in education, science and society for Scientific and Technical Literacy (STL). From this analysis emerged four axes of convergences, identified as the (i) Priority to a humanistic and reflexive formation, (ii) Elements of interdisciplinarity and contextualization, (iii) Training for citizenship, and (iv) Social research to make conscious decisions. From these axes, we note, in particular, that the results obtained present an approximation for the discussion, debate and promotion of education, science and elements of social issues for regional formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastião Rodrigues-Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Campus Parauapebas, é licenciado em Ciências Naturais - habilitação em Física. Mestre em Docência em Educação em Ciências e Matemática. Grupos de Pesquisa: Grupos de Estudos e Pesquisa em Rede para o Ensino de Física (GEPREF) e Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (GECTSA)

Licurgo Peixoto de Brito, Universidade Federal do Pará

Professor Titular da Universidade Federal do Pará (UFPA), lotado no Instituto de Ciências Exatas e Naturais e no Instituto de Educação Matemática e Científica onde atua em Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas e em Ensino de Física. Licenciado em Ciências - Física. Doutor em Geofísica. Pós-Doutor em Educação Científica e Tecnológica Grupo de Pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (GECTSA).

References

Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Câmara dos Deputados.

Brasil. (1999). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação.

Brasil. (2012). Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução nº 2, de 30 de janeiro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. – Brasília: Câmara dos Deputados.

Brasil. (2016). Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Dispõe sobre o reajuste dos benefícios mantidos pela previdência Social, e altera dispositivos das Leis nº 6.015, de 31 de dezembro de 1973, 9.212 e 8.213, de 24 de julho de 1991, 9.604, de 5 de fevereiro de 1998, 9.639, de 25 de maio de 1998, 9.717, de 27 de novembro de 1998, e 9.796, de 5 de maio de 1999, e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União.

Brasil. (2017). Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Conversão da Medida Provisória nº 746, de 2016. Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília: Diário Oficial da União.

Brito, L. P. (2001). Relatório de Pesquisa de Estágio Pós Doutoral PROCAD. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Chassot, A. (2000). Alfabetização Científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Editora da Unijuí.

Cunha, L. A. (2008). O ensino profissional na irradiação do industrialismo. São Paulo: Unesp.

Fourez, G. (1994). Alphabétisation Scientifique et Technique: essai sur les finalités de l’enseignement des sciences. Bruxelas: DeBoeck-Wesmael.

Frigotto, G., Ciavatta, M. & Ramos, M. (Org.). (2005). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez.

Godoy, A. S. (1995). Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, 35(2), 57-73. http://doi.org/10.1590/S003475901995000200008

Lemke, J. L. (2006). Investigar para el Futuro de la Educación Científica: nuevas formas de aprender, nuevas formas de vivir, Enseñanza de las Ciencias, 24(1), 5-12.

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2011). Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí.

Moura, D. H., Filho, D. L. L., & Silva, M. R. (2015). Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação, 20(60), 1057-1080. http://doi.org/10.1590/S1413-24782015206313

Rodrigues-Moura, S. (2016). Da World Wide Web às Partículas Elementares: sequência didática baseada no método DBR-TLS com vistas à alfabetização científica e técnica. (Dissertação de Mestrado em Docência em Educação em Ciências e Matemática), Universidade Federal do Pará, Belém.

Published

2019-02-11

How to Cite

Rodrigues-Moura, S., & Brito, L. P. de. (2019). Eixos de convergência da alfabetização científica e técnica no ensino médio integrado. Linhas Críticas, 25, e21586. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21586

Issue

Section

Dossiê: Ciência, Educação e Sociedade

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.