Pedagogical work with narratives

processes of authorship and aesthetic relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18987

Keywords:

Writing, Authorship, Aesthetic relations

Abstract

The acquisition of writing represents one of the central aspects of the pedagogical work with children in the first years of elementary school. It is a process marked by the need to create strategies of contact and interaction of children with linguistic phenomena in a situation of use. In this context, literary narratives are widely used in the classroom, proving the fact that the teachers prepare the space suitable for the exploration of literary and oral narratives. These narratives express a context for the use of written and oral language and become a foundation for linguistic studies, especially for reading and writing activities. However, an important dimension of the pedagogical work with a focus on writing and reading are the development processes of authorship and the aesthetic relations learned in the narratives. This work aims to discuss the processes of authorship of children in relation to writing and the aesthetic relationships possible to be established from the contact with the narratives. The theoretical contribution was based on some studies of Vygotsky (2006), Vasquez (1982) and Bakhtin (2003). The qualitative and ethnographic research was carried out in a primary school in the public school system of the Federal District. We perceive the didactic-pedagogical potential of work with literary narratives beyond the scope of linguistic studies, but as a way of developing a competent, imaginative and knowledgeable reader / writer child of the aesthetic relations of language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Gomes de Oliveira, Universidade de Brasília

Paula Gomes de Oliveira é Professora da área de Língua Materna, Alfabetização e Literatura, do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação - Universidade de Brasília (UnB)

References

Bakhtin, Michail (1982). Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes.

Bakhtin, Michail (2003). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec.

Bordini, M. G (1989). Poesia e Consciência Lingüística na Infância. In: Smolka, A.L.B.; Silva, E. T. da; Bordini, M.G. & Zilberman, R. (Orgs) Leitura e desenvolvimento da linguagem (pp. 26-38). São Paulo: Mercado Aberto.

Dobranszky, Enid Abreu (1992). No tear de Palas: imaginação e gênio no séc. XVIII. Campinas: Papirus.

Ferreiro, Emilia (1985). Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez.

Ferreiro, Emília, & Teberosky, Ana (1986). Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas.

Garcez, Lucília (1998). Luiz Lua. Belo Horizonte: Dimensão.

Garcia-Roza, Luiz Alfredo (1990). Palavra e verdade. Rio de Janeiro: Zahar.

Gelb, Ignace Jay (1962). A study of writing. Chicago: The University of Chicago Press.

Girardello, Gilka Elvira Ponzi (1998). Televisão e imaginação infantil: histórias da Costa da lagoa. Tese apresentada ao Programa de Pós-graduação da Universidade de São Paulo. Recuperado em 04 fevereiro 2018, de http://bdpi.usp.br/single.php?_id=000968337.

González Rey, Fernando Luis (1999). Epistemologia cualitativa y subjetividad. São Paulo: EDUC.

Kato, Mary (2002). O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes.

Leal, Telma F., & Morais, Artur (2010). O aprendizado do Sistema de Escrita Alfabética: uma tarefa complexa, cujo funcionamento precisamos compreender. In: Leal, T.F., Albuquerque, E.B.C., & Morais, A.G. (Orgs). Alfabetizar letrando na EJA: fundamentos teóricos e propostas didáticas (pp. 22-38). Belo Horizonte: Autêntica.

Morais, Artur G. (2012). Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Melhoramentos.

Oliveira, Paula Gomes de (2003). Algumas veredas: a produção de textos literários no Ensino Médio. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação. Universidade de Brasília.

Sirgado, Angel Pino (1993). Produção social da criança e do adolescente marginalizados. Dissertação de Mestrado (Educação). Universidade Federal de Minas Gerais. Recuperado em 03 fevereiro 2018, de http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/BUBD-AC2QHY.

Sirgado, Angel Pino (2000). O social e o cultural na obra de Vigotski. Educação & Sociedade, 21(71), 45-78. Recuperado em 03 fevereiro 2018, de http://www.scielo.br/pdf/es/v21n71/a03v2171.pdf

Soares, Magda (1998). Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica.

Vásquez, Adolfo Sánchez (1999). Convite à estética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Vigotski, Lev Semenovich (2006). Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática.

Zanella, Andreia Vieira (1997). O ensinar e o aprender a fazer renda de bilro: estudo sobre a apropriação da atividade em uma perspectiva histórico-cultural. Tese apresentada ao Programa de Pós-graduação em Psicologia. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica. Recuperado em 01 fevereiro 2018, de https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/16470

Published

2018-12-21

How to Cite

Oliveira, P. G. de. (2018). Pedagogical work with narratives: processes of authorship and aesthetic relations. Linhas Críticas, 24, e18987. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18987

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.