(In)visibility of ludic-aggressive play in early childhood education: understandings from children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202350496

Keywords:

Play, Ludic-aggressive play, Rough-and-tumble play, Childhood Education, Sociology of Childhood

Abstract

This article analyzes the (in)visibility of ludic-aggressive play in Early Childhood Education, in dialog with the theoretical-methodological assumptions of the Sociology of Childhood. Using an ethnography with episodes of interaction, the production of data revealed categories of analysis on listening and children's participation: approaches, records, and dialogues with and between children. As a result, we emphasize that to be recognized, children's cultural productions need to be visible and meaningful, so that it is possible to build bridges and shortcuts with the children themselves, pointing out that daily life can reveal harmony based on differences in perspectives, actions, and understandings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Firmino Magalhães Barbosa, Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, Brazil

Doctorate degree in Physical Education from the Federal University of Espírito Santo (2018). Physical Education teacher at Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, RJ, Brazil. Member of the research group Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Afazeres (Center for Learning with Children and their Tasks). E-mail: kekelfla@yahoo.com.br

Beatriz Pereira, Universidade do Minho, Braga, Portugal

Doctorate degree in Child Studies from the University of Minho (1988). Full Professor at the University of Minho, Institute of Education. Member of the Research Center in Child Studies. E-mail: beatriz@ie.uminho.pt

References

Alves, N., Morais, M., Toja, N., & Brandão, R. (2022). Conversa com Nilda Alves. Periferia, Educação, Cultura & Comunicação, 14(3), 35-41. https://doi.org/10.12957/periferia.2022.70591

Baitello, N. (2005). A era da iconofagia: Ensaios de comunicação e cultura. Hacker.

Barbosa, R. F. M. (2018). Hibridismo brincante: um estudo sobre as brincadeiras lúdico-agressivas na Educação Infantil. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Espírito Santo]. Repositório UFES. http://repositorio.ufes.br/handle/10/7317

Carmo, A. (2022). Em busca de um lugar para as crianças na cidade. Em M. A. Gobbi, C. I. Anjos, E. C. Seixas & C. Tomás. O Direito das crianças à cidade: perspectivas desde o Brasil e Portugal. (pp. 59-66). FEUSP. https://doi.org/10.11606/9786587047317

Certeau, M. (2014). A invenção do cotidiano: artes de fazer. Vozes.

Charlot, B. (2000). Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Artes Médicas.

Corsaro, W. A. (2011). A Sociologia da Infância. Artmed.

Cruz, S. H. V. (2008). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. Cortez.

Fernandes, N., & Sarmento, M. J. (2023). A matter of method: Berry Mayall’s contribution to the Sociology of Childhood in Portugal. Em P. Alderson. Celebration of the life and work of Professor Berry Mayall 1936-2021. (pp. 15-16). UCL Discovery. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10172775/1/Celebration%20of%20the%20life%20and%20work%20of%20Professor%20Berry%20Mayall.pdf

Maffesoli, M. (2012). O tempo retorna: formas elementares da pós-modernidade. Forense Universitária.

Marchi, R. C. (2018). Pesquisa etnográfica com crianças: participação, voz e ética. Educação & Realidade, 43(2), 727-746. https://doi.org/10.1590/2175-623668737

Mello, A. da S., Bersch, A. A., Ribeiro, C. R., & Martins, R. L. D. R. (2021). Da inserção à legitimação: dilemas e perspectivas da Educação Física com a Educação Infantil. Revista Didática Sistêmica, 23(1), 9-15. https://doi.org/10.14295/rds.v23i1.13907

Neto, C. (2020). Libertem as crianças: a urgência de brincar e ser ativo. Contraponto Editores.

Oliveira, G. F. (2018). Educar numa perspectiva complexa e transdisciplinar: reflexões para uma docência sensível. Cenas Educacionais, 1(2), 132-145. https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/5682

Pedrosa, M. I., & Carvalho, A. (2005). Análise qualitativa de episódios de interação: uma reflexão sobre procedimentos e formas de uso. Psicologia: Reflexão e Crítica, 18(3), 431-442. https://doi.org/10.1590/S0102-79722005000300018

Pires, A. P. (2008). Sobre algumas questões epistemológicas de uma metodologia geral para as ciências sociais. Em B. A. Sallum Jr. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (pp. 43-94). Vozes.

Qvortrup, J. (2014). Visibilidade das crianças e da infância. Linhas Críticas, 20(41), 23-42. https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4250

Rocha, E. A. C. (2008). Por que ouvir as crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. Em S. H. V. Cruz. A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas (pp. 43-51). Cortez.

Sarmento, M. J. (2023). Estudos da infância no mundo: tendências e perspectivas. Revista Com Senso: Estudos Educacionais do Distrito Federal, 10(2), 94-97. https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/1629/958

Vasconcelos, Q. A. (2015). Crianças bem pequenas no cotidiano da escola: tecendo elações entre participação e interesses de aprendizagem. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Institucional da UFRGS. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/131061

Velho, G. (1981). Individualismo e cultura: Notas para uma antropologia contemporânea. Zahar.

Published

2023-11-13

How to Cite

Barbosa, R. F. M., & Pereira, B. (2023). (In)visibility of ludic-aggressive play in early childhood education: understandings from children. Linhas Críticas, 29, e50496. https://doi.org/10.26512/lc29202350496

Issue

Section

Dossier | Listening and participation in research with (about) children

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.