A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v22i1.45537Keywords:
Ruled public debate, Theoretical/didactic model of gender, Textual genresAbstract
The objective of this article is to present a theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate, elaborated from the theoretical-methodological contribution of Sociodiscursive Interactionism. Modeling is a first procedure to be carried out so that a genre that exists in society can be transformed into an object of teaching, since the model makes known the elements that characterize a genre. Thus, the theoretical/didactic model on display presents the socio-communicative, discursive, linguistic-discursive and multisemiotic elements that constitute the debate, since there are some variations. Our interest is in knowing the regulated public debate, conceived as a tool that helps individuals to discuss controversial subjects in a regulated way.
Downloads
References
BARROS, E.M.D. Transposição didática externa: a modelização do gênero na pesquisa colaborativa. Raído, Dourados, MS, v. 6, n. 11, p 11-35, jan./jun. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2018.
BRONCKART, J.P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismosociodiscursivo. 2. ed. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 2009.
COSTA, S.R. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; DE PIETRO, J.F. Relato da elaboração de uma sequência: o debate público. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 247-278.
FONTEQUE, V.S.F. O hipergênero textual multimodal seminário no ensino da Língua Portuguesa. 2017. 147 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino) – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, PR, 2017.
NASCIMENTO, E.L. Gêneros textuais: da didática das línguas aos objetos de ensino. 2. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014.
NASCIMENTO, E.L. Debate na sala de aula: gênero catalizador para aprendizagens e desenvolvimento. In: BUENO, L.; COSTA-HÜBES, T.C (Org.). Gêneros orais no ensino. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015. p. 197-227.
OLIVEIRA; T.A.; ARAÚJO, L.A.M. Tecendo linguagens: Língua Portuguesa: 9° ano. 5. ed. Barueri, SP: IBEP, 2018.
PALMA, D.V.; CANO, M.R.O. A reflexão e a prática no ensino: Língua Portuguesa. São Paulo: Blucher, 2012. v. 1.
PARANÁ. Secretaria de Estado de Educação. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba: CONSED; UNDIME-PR, 2018.
PEREIRA, C.C.; NEVES, J.S.B. Ler/ Falar/ Escrever. Práticas discursivas no Ensino Médio: uma proposta teórico-metodológica. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.
ROJO, R.H.; BARBOSA, J.P. Hipermodernidade, multiletramento e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola, 2015.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: _____. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 71-91.
STRIQUER, M.S.D. O Método de análise de textos desenvolvido pelo Interacionismo Sociodiscursivo. Eutomia, n. 1, v. 14, p. 313-334, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.