Online education in Spanish-language courses: from ERT to possibilities for the post-pandemic period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v21i1.40221

Keywords:

ERT, Blended learning

Abstract

Due to the pandemic caused by the coronavirus (COVID-19), it was necessary to adopt Emergency Remote Teaching (ERT) to minimize the impacts of social isolation on education. Thus, educational activities, once entirely classroom-based, started to be carried out through online digital technologies. Therefore, in this article, we discuss innovative practices emerging in higher education from the ERE, more specifically, through two objectives: i) Describe the active methodologies and their possibilities in a post-pandemic context, and ii) Propose hybrid teaching in an undergraduate degree in Spanish Language. We draw on Colvara and Santo (2019), regarding the flipped classroom approach in higher education, and on Horn and Stalker (2015), Bacich and Moran (2018) and Filantro and Cavalcanti (2018) for the discussion of active methodologies and blended learning. As a result, we suggest that teachers in higher education institutions (HEIs) should integrate the educational digital resources (EDR) into their practices to create a multimedia narrative for their subjects. In the final considerations, we present guidelines for a blended learning model in an undergraduate course.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia da educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2019.

BRASIL. Resolução Nº 1, de 11 de março de 2016. Estabelece Diretrizes e Normas Nacionais para a Oferta de Programas e Cursos de Educação Superior na Modalidade a Distância. Ministério da Educação, 1 mar. 2016.

COLVARA, J. S.; SANTO, E. E. Sala de aula invertida: desafios para o ensino superior. Curitiba: Appris, 2019.

DUDENEY, G; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

FAVA, R. Educação 3.0: aplicando o PDCA nas instituições de ensino. São Paulo: Saraiva, 2014.

FILANTRO, A.; CAVALCANTI, C. C. Metodologias inov-ativas na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2018.

GARDNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegra: Artes Médicas, 1995.

HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

KUKLINSKI, H. P.; COBO, C. Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota emergencial: ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Barcelona: Outliers School, 2020.

MORAN, J. M. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia da educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

NEVES, V. J.; MERCANTI, B. L.; LIMA, M. T. Metodologias ativas: perspectivas teóricas e práticas no ensino superior. Campinas, SP: Pontes editora, 2018.

ROCHA, J. Design thinking na formação de professores: novos olhares para o desafio da educação. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

SILVA, I. D.; SANADA, E. R. Procedimentos metodológicos nas salas de aula do curso de pedagogia: experiências de ensino híbrido. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

Published

2022-05-24

How to Cite

Lima, S. de P., & Carvalho, T. L. de. (2022). Online education in Spanish-language courses: from ERT to possibilities for the post-pandemic period. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 21(1), AG3. https://doi.org/10.26512/rhla.v21i1.40221

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.