The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary

Authors

  • Cecilia Barbosa Lins Aroucha Universidade Federal de Alagoas
  • Lúcia de Fátima Santos Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v18i2.25160

Keywords:

Literacy agent, Teacher training, Journal genre

Abstract

In this article, we discuss how a teacher analyzes her pedagogical practice in notes in the journal discursive genre. These are results obtained in doctoral research, developed in literacy practices of a Federal Institute. Literacy studies combined with Bakhtin Circle approaches are the theoretical bases for the analysis. The data indicate that the teacher's self-reflections as a literacy agent enabled a greater understanding of her practice and, therefore, motivated changes in her teacher training, problematizing issues in the classroom and building, together with the students, possible alternatives for evidenced difficulties

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lúcia de Fátima Santos, Universidade Federal de Alagoas

Professora associada da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).  Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas. Maceió, Brasil, e-mail: lfsmar@hotmail.com

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

______/VOLOCHINOV, Valentín Nikoláievitch. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 12 ed. São Paulo: Hucitec, [1929], 2006.

BUNZEN, Clécio. Os significados do letramento escolar como uma prática sociocultural. In: VÓVIO, Claudia; SITO, Luanda; GRANDE, Paula. (Orgs.) Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisas em Linguística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 99-120.

CUNHA, Rosana. O jornal escolar sob a ótica do ensino de gênero e da formação continuada do professor. In: VÓVIO, Claudia; SITO, Luanda; GRANDE, Paula. (Orgs.) Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisas em Linguística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 141- 162.

FIAD, Raquel. Reescrita, dialogismo e etnografia. Linguagem em (Dis)curso, v. 13, p. 463-480, 2013.

KLEIMAN. Ângela. Processos identitários na formação profissional: o professor como agente de letramento. In: CORRÊA, Manoel Luiz Gonçalves; BOCH, Françoise. (Orgs.) Ensino de língua: representação e letramento. Campinas, Mercado de Letras, 2006. p. 75-91.

_______. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, v. 32, n. 53, p. 1-25, 2007.

_______. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: _______ (Org.) Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. 1. ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, [1995] 2008a. p. 15-61.

________. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. Linguagem em (Dis)curso, v. 8, n. 3, p. 487-517, 2008b.

________. Letramento na contemporaneidade. Bakhtiniana, v. 9, n. 2, p. 72-91, 2014.

LILLIS, Theresa. Student writing as 'academic literacies': drawing on Bakhtin to move from critique to design. Language and Education, v. 17, n. 3, p. 192-207, 2003.

SANTOS, Lúcia de Fátima. Produção de textos na universidade: em busca de atitudes ativas e táticas. 2007. 250 f. Tese (Doutorado em Linguística) ”“ Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2007.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

_________. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico. In: GERALDI. Corinta Maria Grisolia; FIORENTINI. Dario; PEREIRA. Elisabete M. (Orgs.). Cartografia do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas, Mercado de Letras, 1998. p. 207-236.

Published

2019-12-31

How to Cite

Aroucha, C. B. L., & Santos, L. de F. (2019). The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 18(2), 99–114. https://doi.org/10.26512/rhla.v18i2.25160

Issue

Section

Artigos