The Self-confrontation in continuing education on multimodality for language teachers
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v23i1.53790Keywords:
continuing education, self-confrontation, multimodalityAbstract
The objective of this article is to present the before and after of a continuing education on multi-modality and critical multimodal literacy for three language teachers (English, Spanish and Portuguese) of a public school in Ceará through the methodological framework of self-confrontation. The theoretical framework comprises mainly the continuing teacher education (GIMENEZ, 2006; VIEIRA-ABRAHÃO, 2010; TARDIF, 2010), multimodality and critical multimodal literacy (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006; CALLOW, 2008). The methodology used was the methodological framework of self-confrontation with nuances of action research. The results indicated that the protagonist teachers, after the continuing education, started to develop critical multimodal literacy practices with textbooks, exploring images more through the affective, compositional and critical dimensions of the Show me framework (CALLOW, 2008) in the classroom with high school students. Furthermore, self-confrontation, associated with continuing education, proved to be very beneficial in the teachers' professional development process.
Downloads
References
AJAYI, L. How teachers deploy multimodal textbooks to enhance English Language learning. TESOL Journal, v. 6, n. 1, p. 16-35, 2012.
AMARAL, E.; FERREIRA, M.; LEITE, R.; ANTÔNIO, S. Novas palavras. 3. ed. São Paulo: FTD, 2016.
CALLOW, J. Show me: principles for assessing students visual literacy. The Reading Teacher, v. 6, n. 18, p. 616-626, 2008.
CANI, J. B.; COSCARELLI, C. V. Textos multimodais como objetos de ensino: reflexões em propostas didáticas. In: COSCARELLI, C. V.; KERSCH, D. F.; CANI, J. B. (Org.). Multiletramentos e Multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 7-14.
CLOT, Y.; FAÏTA, D. Gêneros e estilos em análise do trabalho: conceitos e métodos. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 33-60, maio-ago. 2016.
CLOT, Y.; FAÏTA, D.; FERNANDEZ, G.; SCHELLER, L. Entretiens en autoconfrontation croisée: une méthode en clinique de l’activité. Pistes, Madri, v. 2. n. 1, p. 1-7, jun. 2000.
COIMBRA, L.; CHAVES, L. S. Cercanía joven. 2. ed. São Paulo: Edições SM, 2016.
ENS, R. T.; DONATO, S. P. Ser professor e formar professores: tensões e incertezas contemporâneas. In: ENS, R. T.; BEHRENS, M. A. (Org.). Ser professor: formação e os desafios na docência. Curitiba: Champagnat, 2011. p. 7-14.
FRANCO, C. de P.; TAVARES, K. Way to go!: língua estrangeira moderna, inglês, ensino médio. 2. ed. São Paulo: Ática, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 57. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GIMENEZ, T. Desafios contemporâneos na formação de professores de línguas: contribuições da Linguística Aplicada. In: FREIRE, M. M.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H.; BARCELOS, A. M. F. (Org.). Linguística Aplicada e contemporaneidade. São Paulo: ALAB; Campinas, SP: Pontes Editores, 2005. p. 183-201.
GIMENEZ, T. Desafios contemporâneos na formação de professores de línguas: contribuições da Linguística Aplicada. In: OLIVEIRA, S. E. de; SANTOS, J. F. dos. (Org.). Mosaico de linguagens. Campinas, SP: Pontes Editores, 2006. p. 79-89.
GOMES, F. W. B.; BARBOSA, I. M. F.; LIMA, R. A.; GOMES, J. P. Introdução: letramento(s). In: GOMES, F. W. B. et.al. (Org.). Texto, imagem e letramento visual. Teresina: EDUFPI, 2019. p. 7-26.
GOMES, J. P.; GOMES, F. W. B. Letramento visual e multimodalidade. In: GOMES, F. W. B. (Org.). Texto, imagem e letramento visual. Teresina: EDUFPI, 2019. p. 89-100.
HEMAIS, B. J. W. Práticas pedagógicas no ensino de inglês: integrando gêneros discursivos e multimodalidade. In: HEMAIS, B. J. W. (Org). Gêneros discursivos e multimodalidade: desafios, reflexões e propostas no ensino de Inglês. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 19-34.
HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1988.
IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. Trad. Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2016.
KLEIMAN, Â. B.; DOS SANTOS, C. B. Estudos de letramento do professor: percursos metodológicos. In: GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R.; GÓIS, M. L. de S. Visibilizar a Linguística Aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 183-204.
KRESS, G. Partnerships in research: multimodality and ethnography. Qualitative Research, London, p. 239-260, June 2011.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London/New York: Routledge, 2006.
PINHEIRO, M. S. Multimodalidade e formação docente: (re)construindo saberes e práticas na escola pública. 2020. 595f. Tese (Doutorado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2020.
PINHEIRO, M. S. Investigando o letramento multimodal crítico de alunos de espanhol do Ensino Médio de uma escola pública de Fortaleza-CE. 2016. 316f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2016.
PRETI, D. Apresentação. In: PRETI, D. (Org.). Análise de textos orais. 4. ed. São Paulo: Humanitas Publicações FFL CH/USP, 1999. p. 7-12.
SANDRÉ, M. Analyser les discours oraux: approche pluridisciplinaire. Paris: Armand Colin, 2013.
SILVA, S. P. Letramento digital e formação de professores na era da Web 2.0: o que, como e por que ensinar? Hipertextus revista Digital, n. 8, jun. 2012. Disponível em: http://arquivohipertextus.epizy.com/volume8/01-Hipertextus-Vol8-Solimar-Patriota-Silva.pdf?i=1. Acesso em: 30 jan. 2019.
STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
VAN LEEUWEN, T. Multimodality. In: SIMPSON, J. The Routledge Handbook of Applied Linguistics. London/New York: Routledge, 2011. p. 668-682.
VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. A formação de professores de línguas: passado, presente e futuro. In: SILVA, K. A. (Org.). Ensinar e aprender línguas na contemporaneidade: linhas e entrelinhas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010. p. 1-12.
VIEIRA, M.; FAÏTA, D. Quando os outros olham outros de si mesmo: reflexões metodológicas sobre a autoconfrontação cruzada. Polifonia, Cuiabá, EdUFMT, n. 7, p. 27-65, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
