The Self-confrontation in continuing education on multimodality for language teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v23i1.53790

Keywords:

continuing education, self-confrontation, multimodality

Abstract

The objective of this article is to present the before and after of a continuing education on multi-modality and critical multimodal literacy for three language teachers (English, Spanish and Portuguese) of a public school in Ceará through the methodological framework of self-confrontation. The theoretical framework comprises mainly the continuing teacher education (GIMENEZ, 2006; VIEIRA-ABRAHÃO, 2010; TARDIF, 2010), multimodality and critical multimodal literacy (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006; CALLOW, 2008). The methodology used was the methodological framework of self-confrontation with nuances of action research. The results indicated that the protagonist teachers, after the continuing education, started to develop critical multimodal literacy practices with textbooks, exploring images more through the affective, compositional and critical dimensions of the Show me framework (CALLOW, 2008) in the classroom with high school students. Furthermore, self-confrontation, associated with continuing education, proved to be very beneficial in the teachers' professional development process.

Downloads

Author Biography

Michelle Soares Pinheiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Possui graduação em Letras (Habilitação em Língua Espanhola), Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará e Letras (Habilitação em Língua Portuguesa) pela Estácio. É especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional, mestre em Linguística Aplicada e doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integra o Grupo de Pesquisa "Letramento Visual: Multimodalidade em gêneros textuais, materiais instrucionais e contextos educacionais" (LETRAVI) da Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Grupo de Pesquisas em Estudos da Tradução (GTRAD) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Faz parte do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e indígenas (NEABI) do IFCE campus Acaraú. Suas recentes pesquisas acadêmico-científicas se encontram nas áreas de Formação docente e Linguística Aplicada, mais especificamente sobre Multimodalidade, Multiletramentos e ensino-aprendizagem de línguas. Trabalha como professora efetiva no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). 

References

AJAYI, L. How teachers deploy multimodal textbooks to enhance English Language learning. TESOL Journal, v. 6, n. 1, p. 16-35, 2012.

AMARAL, E.; FERREIRA, M.; LEITE, R.; ANTÔNIO, S. Novas palavras. 3. ed. São Paulo: FTD, 2016.

CALLOW, J. Show me: principles for assessing students visual literacy. The Reading Teacher, v. 6, n. 18, p. 616-626, 2008.

CANI, J. B.; COSCARELLI, C. V. Textos multimodais como objetos de ensino: reflexões em propostas didáticas. In: COSCARELLI, C. V.; KERSCH, D. F.; CANI, J. B. (Org.). Multiletramentos e Multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 7-14.

CLOT, Y.; FAÏTA, D. Gêneros e estilos em análise do trabalho: conceitos e métodos. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 33-60, maio-ago. 2016.

CLOT, Y.; FAÏTA, D.; FERNANDEZ, G.; SCHELLER, L. Entretiens en autoconfrontation croisée: une méthode en clinique de l’activité. Pistes, Madri, v. 2. n. 1, p. 1-7, jun. 2000.

COIMBRA, L.; CHAVES, L. S. Cercanía joven. 2. ed. São Paulo: Edições SM, 2016.

ENS, R. T.; DONATO, S. P. Ser professor e formar professores: tensões e incertezas contemporâneas. In: ENS, R. T.; BEHRENS, M. A. (Org.). Ser professor: formação e os desafios na docência. Curitiba: Champagnat, 2011. p. 7-14.

FRANCO, C. de P.; TAVARES, K. Way to go!: língua estrangeira moderna, inglês, ensino médio. 2. ed. São Paulo: Ática, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 57. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GIMENEZ, T. Desafios contemporâneos na formação de professores de línguas: contribuições da Linguística Aplicada. In: FREIRE, M. M.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H.; BARCELOS, A. M. F. (Org.). Linguística Aplicada e contemporaneidade. São Paulo: ALAB; Campinas, SP: Pontes Editores, 2005. p. 183-201.

GIMENEZ, T. Desafios contemporâneos na formação de professores de línguas: contribuições da Linguística Aplicada. In: OLIVEIRA, S. E. de; SANTOS, J. F. dos. (Org.). Mosaico de linguagens. Campinas, SP: Pontes Editores, 2006. p. 79-89.

GOMES, F. W. B.; BARBOSA, I. M. F.; LIMA, R. A.; GOMES, J. P. Introdução: letramento(s). In: GOMES, F. W. B. et.al. (Org.). Texto, imagem e letramento visual. Teresina: EDUFPI, 2019. p. 7-26.

GOMES, J. P.; GOMES, F. W. B. Letramento visual e multimodalidade. In: GOMES, F. W. B. (Org.). Texto, imagem e letramento visual. Teresina: EDUFPI, 2019. p. 89-100.

HEMAIS, B. J. W. Práticas pedagógicas no ensino de inglês: integrando gêneros discursivos e multimodalidade. In: HEMAIS, B. J. W. (Org). Gêneros discursivos e multimodalidade: desafios, reflexões e propostas no ensino de Inglês. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 19-34.

HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1988.

IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. Trad. Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2016.

KLEIMAN, Â. B.; DOS SANTOS, C. B. Estudos de letramento do professor: percursos metodológicos. In: GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R.; GÓIS, M. L. de S. Visibilizar a Linguística Aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 183-204.

KRESS, G. Partnerships in research: multimodality and ethnography. Qualitative Research, London, p. 239-260, June 2011.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London/New York: Routledge, 2006.

PINHEIRO, M. S. Multimodalidade e formação docente: (re)construindo saberes e práticas na escola pública. 2020. 595f. Tese (Doutorado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2020.

PINHEIRO, M. S. Investigando o letramento multimodal crítico de alunos de espanhol do Ensino Médio de uma escola pública de Fortaleza-CE. 2016. 316f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2016.

PRETI, D. Apresentação. In: PRETI, D. (Org.). Análise de textos orais. 4. ed. São Paulo: Humanitas Publicações FFL CH/USP, 1999. p. 7-12.

SANDRÉ, M. Analyser les discours oraux: approche pluridisciplinaire. Paris: Armand Colin, 2013.

SILVA, S. P. Letramento digital e formação de professores na era da Web 2.0: o que, como e por que ensinar? Hipertextus revista Digital, n. 8, jun. 2012. Disponível em: http://arquivohipertextus.epizy.com/volume8/01-Hipertextus-Vol8-Solimar-Patriota-Silva.pdf?i=1. Acesso em: 30 jan. 2019.

STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

VAN LEEUWEN, T. Multimodality. In: SIMPSON, J. The Routledge Handbook of Applied Linguistics. London/New York: Routledge, 2011. p. 668-682.

VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. A formação de professores de línguas: passado, presente e futuro. In: SILVA, K. A. (Org.). Ensinar e aprender línguas na contemporaneidade: linhas e entrelinhas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010. p. 1-12.

VIEIRA, M.; FAÏTA, D. Quando os outros olham outros de si mesmo: reflexões metodológicas sobre a autoconfrontação cruzada. Polifonia, Cuiabá, EdUFMT, n. 7, p. 27-65, 2003.

Published

2025-02-06

How to Cite

Pinheiro, M. S. (2025). The Self-confrontation in continuing education on multimodality for language teachers. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 23(1), AG10. https://doi.org/10.26512/rhla.v23i1.53790

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.