Informal assessment and teacher expectations

understanding and relating concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202136736

Keywords:

Informal assessment, Teaching expectations, Classroom

Abstract

Several studies analyze the relations in the classroom. Some of them use evaluation as a category of analysis, while others focus on teachers' expectations. In order to contribute to the debate, we present a bibliographical research which objective is to clarify the concepts of informal assessment and teacher expectation. It is understood that there are similarities between them, however, the approaches related to informal assessment broaden the reflections by contemplating the historical and social processes that reverberate on the teachers' conception. The thematic approach of teacher training courses is defended, considering the social and historical constructions, situated in a capitalist society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Maria dos Santos, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, Brasil

Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia, campus Bragança Paulista (2021). Professora do Estado de São Paulo. Membro do grupo de Pesquisa Ares (Avaliação e Relações Escolares) do IFSP. E-mail: camila.maria@aluno.ifsp.edu.br

Luana Ferrarotto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Brasil

Doutora em educação pela Universidade Estadual de Campinas (2018). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus Bragança Paulista. Membro do grupo de pesquisa Ares (Avaliação e Relações Escolares) do IFSP. E-mail: luanaferrarotto@ifsp.edu.br

References

Bertagna, R. H. (2010). Avaliação e progressão continuada: o que a realidade desvela. Pro-Posições 21(3), 193-218. https://doi.org/10.1590/S0103-73072010000300012

Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1975). A Reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino (3ª Edição). Livraria Francisco Alves.

Bourdieu, P., & Saint-Martin, M. (2018). As categorias do juízo professoral. Em P. Bourdieu. Escritos da Educação (pp. 205-241). Vozes.

Freitas, L. C. (1995). Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Papirus.

Freitas, L. C. (2003). Ciclos, seriação e avaliação: confronto de lógicas. Moderna.

Freitas, L. C. (2010). Avaliação para além da “forma escola”. Educação: Teoria e Prática, 20(35), 89-99. https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4086

Freitas, L. C., Sordi, M. R. L., Malavasi, M. M. S., & Freitas, H. C. L. (2009). Avaliação Educacional: caminhando na contramão. Editora Vozes.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4ª edição). Editora Atlas.

Good, T. L. (1981). Teacher Expectations and Students Perceptions: a decade of research. Educational Leadership, 38(5), 415-422.

Good, T. L., & Brophy, J. E. (1970). Teacher’s Communication of Differential Expectations for Children’s Classroom Performance: some behavioral data. Journal of Educational Psychology, 61(5), 365-374. https://doi.org/10.1037/h0029908

Meissel, K., Meyer, F., Yao, E. S., & Rubie-Davies, C. M. (2017) Subjectivity of teacher judgments: Exploring student characteristics that influence teacher judgments of student ability. Teaching and teacher education, 65, 48-60. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.02.021

Oliveira, J. M., & Medeiros, C. C. C. (2018). Categorias do Juízo Professoral: entre interpretações, julgamentos e implicações. Estudos de Avaliação Educacional, 29(72), 710-737. https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.4774

Perrenoud, P. (1986). Das diferenças culturais às desigualdades escolares: a avaliação e a norma num ensino diferenciado. Em L. Allal (et al.). Avaliação formativa num ensino diferenciado (pp. 133-155). Livraria Almeidina.

Pinto, A. L. G. (1994). A Avaliação da Aprendizagem: o formal e o informal. [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório Institucional da Unicamp. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253855

Rist, R. (1970). Student Social Class and Teacher Expectations: The Self-Fulfilling Prophecy in Ghetto Education. Harvard Educational Review, 40(3), 411-451. https://doi.org/10.17763/haer.40.3.h0m026p670k618q3

Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1981). Profecias auto-realizadoras na sala de aula: as expectativas não intencionais da capacidade intelectual dos alunos. Em M. H. S. Patto (Org.). Introdução à Psicologia Escolar (pp. 258-295). TA Queiroz.

Rubie-Davies, C. M., & Rosenthal, R. (2016). Intervening in teachers' expectations: A random effects meta-analytic approach to examining the effectiveness of an intervention. Learning and individual diferences, 50, 83-92. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101483

Timmermans, A. C., Rubie-Davies, C. M., & Rjosk, C. (2018). Pygmalion's 50th anniversary: the state of the art in teacher expectation research. Educational research and evaluation, 24(3-5), 91-98. https://doi.org/10.1080/13803611.2018.1548785

Timmermans, A. C., Rubie-Davies, C. M., & Wang, S. (2021). Adjusting expectations or maintaining first impressions? The stability of teachers’ expectations of students’ mathematics achievement. Learning and Instruction, 75. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101483

Villas Boas, B. M. F. (1995). Reflexões sobre a avaliação e a formação de profissionais da educação. Linhas Críticas, 1(1), 23-30. https://doi.org/10.26512/lc.v1i1.2598

Villas Boas, B. M. F. (2001). Avaliação formativa e formação de professores: ainda um desafio. Linhas Críticas, 12(22). https://doi.org/10.26512/lc.v12i22.3283

Villas Boas, B. M. F. (2011). Compreendendo a avaliação formativa. Em B. M. F. Villas Boas (Org.). Avaliação formativa: práticas inovadoras (pp. 13-42). Papirus.

Villas Boas, B. M. F., & Soares, S. L. (2016). O lugar da avaliação nos espaços de formação de professores. Cadernos Cedes, 36(99), 239-254. https://doi.org/10.1590/CC0101-32622016160250

Published

2021-08-06

How to Cite

dos Santos, C. M., & Ferrarotto, L. . (2021). Informal assessment and teacher expectations: understanding and relating concepts. Linhas Críticas, 27, e36736. https://doi.org/10.26512/lc27202136736