Didática desenvolvimental e políticas educacionais para a escola no Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.21850

Keywords:

Didactic, Developmental teaching, Educational policies

Abstract

The article presents the concept of developmental didactics and discusses its relevance to teaching-learning practices in the Brazilian context. The developmental didactics represents an important reference for Brazilian educators for teaching practices as opposed to the results-based school education model. It begins with a reference to the constitution and implantation of the Elkonin-Davydov Teaching System in Russia, followed by the presentation of Davydov's theory, especially its principles and elements that support a developmental didactics. Finally, the contributions of developmental didactics to teaching-learning practices in Brazilian school education are pointed out in view of the neoliberal educational policies in progress in the country.

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Author Biographies

Raquel A. Marra da Madeira Freitas, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Doutora em Educação (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, SP). Professora Adjunta na Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Coordenadora da Equipe Editorial da Revista Educativa. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Teorias da Educação e Processos Pedagógicos (CNPq). Email: raquelmarram@gmail.com

José Carlos Libâneo, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Pós-doutor em Educação (Universidade de Valladolid, Espanha). Professor Titular da Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Líder do Grupo de Pesquisa Teorias da Educação e Processos Pedagógicos (CNPq). Vice-Presidente do CEPED - Centro de Estudos e Pesquisas em Didática. Membro do GT Didática da ANPEd - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação.

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Published

2019-02-13

How to Cite

Freitas, R. A. M. da M., & Libâneo, J. C. (2019). Didática desenvolvimental e políticas educacionais para a escola no Brasil. Linhas Críticas, 24, e21850. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.21850

Issue

Section

Dossiê Didática desenvolvimental: diferentes concepções histórico-culturais

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