Posicionamentos em formação profissional continuada: um estudo multimétodo longitudinal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v23i51.8228

Keywords:

Positions, Meaning production, In service education, Multimethods

Abstract

This article presents a longitudinal case study aimed at analyzing the production of meanings in positions of a professional in service continued education. Qualitative multi methods were applied in 3 annual sets with 3 interviews ”“ open, mediated by object or image and episodic, and the writing of letters. Data were submitted to dialogic-thematic. Results indicated she organized herself, studied and applied knowledge, acting as part of a team with dedication and responsibility and oriented towards the future. Interpretations of herself, the other and situations were actualized in qualified contextualized dynamogenic actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thais Lanutti Forcione, Universidade de Brasília

Centro Universitário do DF e Consultora na área de Benefícios Sociais da Caixa Econômica Federal. Administradora, especialista em Gestão de Pessoas, Pedagogia Empresarial e Educação Corporativa e Docência no Ensino Superior, mestre do Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde. Atualmente é doutoranda nesse mesmo programa, tendo como foco o estudo sobre educação corporativa e construção de significados e posicionamento na formação continuada mediada pela EaD no contexto organizacional. Participante na UnB do Grupo de Pesquisa Pensamento. 

Silviane Bonaccorsi Barbato, Universidade de Brasília

Professora Associada do Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento, Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília. É líder do Grupo de Pesquisa Pensamento e Cultura e desenvolve projetos na linha de Pesquisa Desenvolvimento Humano e Cultura sobre: convencionalização e dinâmicas dialógicas mediadas por tecnologias digitais; e narrativas e explicações nas interpretações de si em processos de transição.

References

ABBEY, E., & VALSINER, J. (2005). Emergence of meanings through ambivalence. Forum: Qualitative Social Research, 6,1.

AMBIEL, R. A. M. (2014). Adaptabilidade de carreira: Uma abordagem histórica de conceitos, modelos e teorias. Revista Brasileira de Orientação Profissional 15 (1), 15-24.

AUER, P. (1995). Context and contextualization. In: Jef Verschueren, Jan-Ola Ostman & Jan Blommaert (Eds.). Handbook of Pragmatics. Amsterdam: Benjamins, pp. 1-19.

AUER, P. (1996). From context to contextualization. Links & Letters, 3, 11-28.

BAKHTIN, M. M. (1979/1992). Estética da Criação verbal. São Paulo, Martins

BAKHTIN, M. M. (1981a). Problemas da Poética de Dostoievski. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

BAKHTIN, M. M. (1981b). The dialogic imagination: Four Essays (C. Emerson & M. Holquist, Trans.). Austin, TX: University of Texas Press.

BAKHTIN, M. M. (2003). Estética da criação verbal. (Paulo Bezerra, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

BAMBERG, M. (2006). Stories: Big or small? Why do we care?.Narrative Inquiry, 16 (1), 139-147.

BAMBERG, M. (2015). Narrative. In: International Encyclopedia of Communication Theory and Phylosophy. [S.l.]: Tomson Reuters, ScholarOne.

BARBATO, S., MIETO, G.S.M. & ROSA, A. (2016). O estudo da produção de significados em interações: metodologias qualitativas. In M.C.S. LOPES DE OLIVEIRA, J. CHAGAS-FERREIRA, G.S.M. MIETO & R.M.F. BERALDO (Ed.). Desenvolvimento Humano: cultura e educação (pp.89-113). São Paulo: Alínea.

CAMACHO, P. dos R. (2013). Adaptabilidade de Carreira e Auto-eficácia na Transição ao Trabalho: Estudo longitudinal com estudantes finalistas do ensino profissional. (Dissertação de mestrado não publicada), Universidade do Algarve, Portugal.

CASTRO, T. L. (2017). Los procesos recursivos en la escritura colaborativa en el computador. Tese de doutorado, Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde, Universidade de Brasília, Brasília, Brasil.

DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S., & profissionais (2006). O planejamento da pesquisa qualitativa: Teorias e abordagens. Porto Alegre, Bookman e Artmed.

DUARTE, M. E., LASSANCE, M. C., SAVICKAS, M. L., NOTA, L., DAUWALDER, J. R. J-P., SORESI, J. G. S., VRIJE, R. V. E., & VAN VIANEN, A. E. M. (2009). A Construção da Vida: Um Novo Paradigma para Entender a Carreira no Século XXI. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 44 (2), 392-406.

FIORINI, M. C., BARDAGI, M. P., & SILVA, N. (2016). Adaptabilidade de carreira: Paradigmas do conceito no mundo do trabalho contemporâneo. Psicologia: Organizações e Trabalho, 16 (3), 236-247. doi: 10.17652/rpot/2016.3.67

FORCIONE, T. L. (2016). Produção de Significados: Significados produzidos por profissionais sobre a formação continuada utilizando a EaD. Verlag: Novas Edições Acadêmicas.

GASKELL, G. (2003). Entrevistas individuais e grupais. nN: Bauer, M. W., Gaskell, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático. Petrópolis: Vozes, pp. 64 - 89.

GUEVARA, A. J. DE H., SANTIAGO, C., CONTI, D. DE M., & WEY, F. (2014). A debate on the influence of national culture in organizations. RISUS - Journal on Innovation and Sustainability, 5, 2.

HARRÉ, R., & GILLETT, G. (1994). The Discursive Mind. London: Sage

HARRÉ, R., MOGHADDAM, F. M., CAIRNIE, T. P., ROTHBART, D., & SABAT, S. R. (2009). Recent Advances in Positioning Theory. Theory Psychology, 19, 5.

HEINZ, W. R. (1885/2002). Transition discontinuities and the biographical shaping of early work careers. Journal of Vocational Behavior, 60, 220-240. doi:10.1006/jvbe.2001.

ILYENKOV, E. V. (2007). Knowledge and thinking. Journal of Russian and East European Psychology, 45 (4), 75-80

KALLEBERG, A. L., RESKIN, B. F., & HUDSON, K. (2000). Bad Jobs In America: Standard And Nonstandard Employment Relations And Job Quality In The United States. American Sociological Review, 65, 256”“278.

LEITE, E. M.(1995) Educação, trabalho e desenvolvimento: O resgate da qualificação.Em aberto: Educação, trabalho e desenvolvimento, 65 (15), 9-20.

LEONTIEV, A. N. (1978). Actividade, Consciência e Personalidade. (M. S. C. Martins, Trad.). Recuperado em 07 de julho, 2013, de https://www.marxists.org/portugues/leontiev/1978/activ_person/index.htm.

LINELL, P. (2003). What is dialogism? Aspects and elements of a dialogical approach to language, communication and cognition. Department of Communication Studies. Linköping University: Sweden.

OLIVEIRA, Z. M., GUANAES, C., & COSTA, N. R. A. (2004). Discutindo o conceito de “jogos de papéis”: Uma interface com a “teoria do posicionamento”. In: Rossetti-Ferreira, M. C., Amorim, K., Silva, A.P., & Carvalho, A. M. (Eds.). Redes de significações e o estudo do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed.

SAVICKAS, M. L. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behaviour, 75, 239-250.

SAVICKAS, M. L., NOTA, L., ROSSIER, J., DAUWALDER, J-P., DUARTE, M. E., GUICHARD, J., SORESI, S., VAN ESBROECK., R., & VAN VIANEN, A. E. M. (2012). Life Designing: A Paradigm for Career Construction in the 21st Century. Journal of Counseling & Development, 90, 03-19

VAN LANGENHOVE. L., & HARRÉ, R. (1999). In: HARRÉ, R., & VAN LANGENHOVE, L. (Eds.). Positioning Theory. Massachusetts: Blackwell Publishers.

VOLOSINOV, V. N. (1991). Marxismo e filosofia da linguagem. (M. L & Y. F. Vieira). São Paulo: Hucitec.

ZITTOUN, T., MIRZA, N. M., & PERRET-CLERMONT, A. (2007). Quando a cultura é considerada nas pesquisas em psicologia do desenvolvimento. Educar, 30, 65-76.

Published

2018-02-02

How to Cite

Forcione, T. L., & Barbato, S. B. (2018). Posicionamentos em formação profissional continuada: um estudo multimétodo longitudinal. Linhas Críticas, 23(51), 351–368. https://doi.org/10.26512/lc.v23i51.8228

Issue

Section

Dossiê: Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.