The teaching internship in language studies: the challenge of literary reading in the context of remote learning
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc31202554838Keywords:
Teaching, Literature, Teaching InternshipAbstract
The article was developed based on the following questions: What literary texts, reading strategies, and technological resources were used by language studies student-teachers during remote learning? To what extent did these elements promote literary reading as a form of aesthetic appreciation? This is a documentary research study based on a corpus of ten high school teaching internship reports produced between 2020 and 2021 by students from a public university in Santa Catarina (Brazil). The results indicate that, in the online context, literature teaching strategies still resemble those used in face-to-face classes, focusing on reading text excerpts and historiography. The student-teachers faced challenges in engaging students in synchronous classes and involving them in activities and discussions conducted on virtual platforms.
Downloads
References
Barthes, R. (1993). O prazer do texto. Perspectiva.
Bosi, A. (1970). História concisa da literatura brasileira. Cultrix.
Brasil. (2002). Resolução n. 01 de 18 de fevereiro de 2002. Conselho Nacional de Educação. Ministério da Educação. https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN12002.pdf?query=curso%20de%20n%C3%ADvel%20b%C3%A1sico
Brasil. (2006). Orientações Curriculares Nacionais. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf
Brasil. (2015). Resolução n. 02 de 1º de julho de 2015. Conselho Nacional de Educação. Ministério da Educação. https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN22015.pdf?query=resolu%5Cu00e7%5Cu00e3o
Candido, A. (1957). Formação da literatura brasileira. Livraria Martins Editora.
Candido, A. (2004). Vários escritos. Duas Cidades/Ouro sobre azul.
Coelho, N. N. (2000). Literatura infantil: teoria, análise, didática. Moderna.
Compagnon, A. (2010). O demônio da teoria. UFMG.
Dalvi, M. A. (2019). Criatividade na BNCC e em pesquisas atinentes à educação literária: indagações e desvelamentos. Revista do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, 15(2), 283-300. https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/9900/114114856
Domingues, C. (2017). Entre o sensível e o inteligível: A formação do leitor literário, no Ensino Médio, é possível? [Tese de doutorado, Universidade Federal da Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC – RIUFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/180693
Franchetti, P. (2013). História literária: um gênero em crise. Em A. F. Viola (Org.). Crítica literária contemporânea (pp. 81-100). Civilização Brasileira.
Fritzen, C. (2017). O entorno da pergunta “O que significa ensinar literatura?”: reflexões sobre seu lugar e papel na educação básica. Em A. Cechinel, & C. de Sales (Orgs.). O que significa ensinar literatura? (pp. 109-122). EdUFSC.
Geraldi, J. W. (2010). A aula como acontecimento. Pedro & João Editores.
Iser, W. (1979). A interação do texto com o leitor. Em L. C. Lima (Org.). A literatura e o leitor (pp. 83-132). Paz e Terra.
Jouve, V. (2013). A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. Em A. Rouxel, G. Langlade, & N. L. Rezende. Leitura subjetiva e ensino de literatura (pp. 53-66). Alameda.
Jover-Faleiros, R. (2019). O que se ensina quando se ensina literatura? Considerações sobre a constituição de um objeto. Estudos de Literatura Contemporânea, (51), e5721. https://doi.org/10.1590/2316-4018575
Langlade, G. (2013). O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. Em A. Rouxel, G. Langlade, & N. L. Rezende. Leitura subjetiva e ensino de literatura (pp. 25-38). Alameda.
Lüdke, M., & André, E. D. A. (2018). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. E.P.U.
Mello, C. (2021). Conhecimento literário, mediação de leitura e ensino de literatura. Em F. N. P. Pinto, L. H. O. da Silva, M. A. de Melo, & D. B. A. de Carvalho (Orgs.). Ensino de literatura no contexto contemporâneo (pp. 157-174). Mercado das Letras.
Monguilhott, I. de O. e S., Hentz, M. I. de B., Mossmann, S. da S., & Mitre, M. V. de O. (2022) Desafios (e possibilidades) da aprendizagem para o fazer docente no ensino remoto no curso de letras EAD. Sobre Tudo, 13(1), 98-129. https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/sobretudo/article/view/5030
Pereira, H. B. C. (2014). Ensino de literatura–crítica, teoria e história. Línguas & Letras, 15(29). https://saber.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/10822
Perrone-Moisés, L. (2016) Mutações da literatura no século XXI. Companhia das letras.
Petit, M. (2008). Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Editora 34.
Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2012). Estágio e Docência. Cortez.
Ribeiro, A. E. (2021). Educação e tecnologias digitais na pandemia: ciclos da precariedade. Cadernos de Linguística, 2(1), e270. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n1.id270
Romero, S. (1888). História da literatura brasileira. Garnier.
Rosa, J. G. (2015). Grande sertão: veredas. Nova Fronteira.
Rouxel, A. (2013). Apropriação singular das obras e cultura literária. Em A. Rouxel, G. Langlade, & N. L. Rezende. Leitura subjetiva e ensino de literatura (pp. 165-190). Alameda.
Saramago, J. (2013). Ensaio sobre a cegueira. Companhia das Letras.
Sousa, C. T. de S., Lucena, J. M., & Segabinaz, D. (2014). Estágio supervisionado e ensino de língua portuguesa: reflexões no curso de Letras/Português da UFPB. Raído, 8(15), 205-226. https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/2278/1758
Veríssimo, J. (1912). A literatura no Brasil. Garnier.
Zilberman, R. (2009). Que literatura para a escola? Que escola para a literatura? Revista do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, 5(1), 9-20. https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/924/554
Zilberman, R. (2021). Letras: uma área em busca de justificativa. Em F. N. P. Pinto, L. H. O. da Silva, M. A. de Melo, & D. B. A. de Carvalho (Orgs.). Ensino de literatura no contexto contemporâneo (pp. 17-34). Mercado das Letras.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Chirley Domingues, Aracilba Aparecida Serafim Rodrigues, Júlia das Neves Mateus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).