The teaching internship in language studies: the challenge of literary reading in the context of remote learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc31202554838

Keywords:

Teaching, Literature, Teaching Internship

Abstract

The article was developed based on the following questions: What literary texts, reading strategies, and technological resources were used by language studies student-teachers during remote learning? To what extent did these elements promote literary reading as a form of aesthetic appreciation? This is a documentary research study based on a corpus of ten high school teaching internship reports produced between 2020 and 2021 by students from a public university in Santa Catarina (Brazil). The results indicate that, in the online context, literature teaching strategies still resemble those used in face-to-face classes, focusing on reading text excerpts and historiography. The student-teachers faced challenges in engaging students in synchronous classes and involving them in activities and discussions conducted on virtual platforms.

Downloads

Author Biographies

Chirley Domingues, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, SC, Brasil

Doutora em educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2017). Professora e pesquisadora do Programas de Pós-graduação em Educação e do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem da Unisul. Vice-lider do GEDIC - Grupo Educação, Infância e Cultura – UNISUL. E-mail: chirley.domingues@yahoo.com

Aracilba Aparecida Serafim Rodrigues, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, SC, Brasil

Mestra em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catrina (2024). Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação na mesma instituição. Professora da Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. Professora da Educação Básica do Município de Capivari de Baixo – SC. Membro do GEDIC - Grupo Educação, Infância e Cultura – UNISUL E-mail: ararodrigues2000@yahoo.com.br

Júlia das Neves Mateus, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, SC, Brasil

Mestra em Ciências da Linguagem pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2022). Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem na mesma instituição. Professora da Escola Técnica de Comércio de Tubarão - ETCT. Membro do GEDIC - Grupo Educação, Infância e Cultura – UNISUL E-mail: julia_neves_tb@hotmail.com

References

Barthes, R. (1993). O prazer do texto. Perspectiva.

Bosi, A. (1970). História concisa da literatura brasileira. Cultrix.

Brasil. (2002). Resolução n. 01 de 18 de fevereiro de 2002. Conselho Nacional de Educação. Ministério da Educação. https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN12002.pdf?query=curso%20de%20n%C3%ADvel%20b%C3%A1sico

Brasil. (2006). Orientações Curriculares Nacionais. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf

Brasil. (2015). Resolução n. 02 de 1º de julho de 2015. Conselho Nacional de Educação. Ministério da Educação. https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN22015.pdf?query=resolu%5Cu00e7%5Cu00e3o

Candido, A. (1957). Formação da literatura brasileira. Livraria Martins Editora.

Candido, A. (2004). Vários escritos. Duas Cidades/Ouro sobre azul.

Coelho, N. N. (2000). Literatura infantil: teoria, análise, didática. Moderna.

Compagnon, A. (2010). O demônio da teoria. UFMG.

Dalvi, M. A. (2019). Criatividade na BNCC e em pesquisas atinentes à educação literária: indagações e desvelamentos. Revista do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, 15(2), 283-300. https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/9900/114114856

Domingues, C. (2017). Entre o sensível e o inteligível: A formação do leitor literário, no Ensino Médio, é possível? [Tese de doutorado, Universidade Federal da Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC – RIUFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/180693

Franchetti, P. (2013). História literária: um gênero em crise. Em A. F. Viola (Org.). Crítica literária contemporânea (pp. 81-100). Civilização Brasileira.

Fritzen, C. (2017). O entorno da pergunta “O que significa ensinar literatura?”: reflexões sobre seu lugar e papel na educação básica. Em A. Cechinel, & C. de Sales (Orgs.). O que significa ensinar literatura? (pp. 109-122). EdUFSC.

Geraldi, J. W. (2010). A aula como acontecimento. Pedro & João Editores.

Iser, W. (1979). A interação do texto com o leitor. Em L. C. Lima (Org.). A literatura e o leitor (pp. 83-132). Paz e Terra.

Jouve, V. (2013). A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. Em A. Rouxel, G. Langlade, & N. L. Rezende. Leitura subjetiva e ensino de literatura (pp. 53-66). Alameda.

Jover-Faleiros, R. (2019). O que se ensina quando se ensina literatura? Considerações sobre a constituição de um objeto. Estudos de Literatura Contemporânea, (51), e5721. https://doi.org/10.1590/2316-4018575

Langlade, G. (2013). O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. Em A. Rouxel, G. Langlade, & N. L. Rezende. Leitura subjetiva e ensino de literatura (pp. 25-38). Alameda.

Lüdke, M., & André, E. D. A. (2018). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. E.P.U.

Mello, C. (2021). Conhecimento literário, mediação de leitura e ensino de literatura. Em F. N. P. Pinto, L. H. O. da Silva, M. A. de Melo, & D. B. A. de Carvalho (Orgs.). Ensino de literatura no contexto contemporâneo (pp. 157-174). Mercado das Letras.

Monguilhott, I. de O. e S., Hentz, M. I. de B., Mossmann, S. da S., & Mitre, M. V. de O. (2022) Desafios (e possibilidades) da aprendizagem para o fazer docente no ensino remoto no curso de letras EAD. Sobre Tudo, 13(1), 98-129. https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/sobretudo/article/view/5030

Pereira, H. B. C. (2014). Ensino de literatura–crítica, teoria e história. Línguas & Letras, 15(29). https://saber.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/10822

Perrone-Moisés, L. (2016) Mutações da literatura no século XXI. Companhia das letras.

Petit, M. (2008). Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Editora 34.

Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2012). Estágio e Docência. Cortez.

Ribeiro, A. E. (2021). Educação e tecnologias digitais na pandemia: ciclos da precariedade. Cadernos de Linguística, 2(1), e270. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n1.id270

Romero, S. (1888). História da literatura brasileira. Garnier.

Rosa, J. G. (2015). Grande sertão: veredas. Nova Fronteira.

Rouxel, A. (2013). Apropriação singular das obras e cultura literária. Em A. Rouxel, G. Langlade, & N. L. Rezende. Leitura subjetiva e ensino de literatura (pp. 165-190). Alameda.

Saramago, J. (2013). Ensaio sobre a cegueira. Companhia das Letras.

Sousa, C. T. de S., Lucena, J. M., & Segabinaz, D. (2014). Estágio supervisionado e ensino de língua portuguesa: reflexões no curso de Letras/Português da UFPB. Raído, 8(15), 205-226. https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/2278/1758

Veríssimo, J. (1912). A literatura no Brasil. Garnier.

Zilberman, R. (2009). Que literatura para a escola? Que escola para a literatura? Revista do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, 5(1), 9-20. https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/924/554

Zilberman, R. (2021). Letras: uma área em busca de justificativa. Em F. N. P. Pinto, L. H. O. da Silva, M. A. de Melo, & D. B. A. de Carvalho (Orgs.). Ensino de literatura no contexto contemporâneo (pp. 17-34). Mercado das Letras.

Published

2025-04-08

How to Cite

Domingues, C., Rodrigues, A. A. S., & Mateus, J. das N. (2025). The teaching internship in language studies: the challenge of literary reading in the context of remote learning. Linhas Críticas, 31, e54838. https://doi.org/10.26512/lc31202554838

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.