Masculinities representations in educational contexts: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc30202454320

Keywords:

Representations of Masculinity, Gender Relations, Education

Abstract

The objective of this article is to analyze how representations of masculinities appear in research related to the Brazilian educational context, as seen in literature published in scientific articles between 2018 and 2024. To achieve this, an integrative review (Kramm, 2019) was conducted, with data examined through content analysis (Bardin, 2015) and intersectionality (Collins, 2020). Three categories emerged: Difference and valorization of the pattern; Absence and silencing; and Resistance and resignification. These categories were discussed in light of decolonial theoretical perspectives (Castro-Goméz, 2007; Lugones, 2018; Mignolo, 2008). The analysis indicates that representations of masculinities are mostly aligned with the cis-heterosexist, white, and elitist pattern. A lack of discussions on gender and sexuality, especially in schools, was observed, making it difficult to include these themes. Despite this, the Brazilian educational landscape, far from being neutral, also harbors masculinities that challenge norms, generating resistance and creating possibilities to reverse oppressive situations.

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Author Biographies

Eduardo dos Santos Henrique, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, SC, Brasil

Mestre em educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2024). Doutorando em educação na mesma instituição. Professor da Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. Membro do grupo de pesquisa Educação, Infância e Cultura. E-mail: eduhenrique1402@gmail.com

Luciano Daudt da Rocha, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, SC, Brasil

Doutor em história global pela Universidade Federal de Santa Catarina (2021). Professor titular da Universidade do Sul de Santa Catarina. Membro do grupo de pesquisa Educação, Infância e Cultura. E-mail: luciano.rocha@animaeducacao.com.br

Ediane da Silva, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, SC, Brasil

Mestra em educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2019). Doutoranda em educação na mesma instituição. Professora da Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. Membro do grupo de pesquisa Educação, Infância e Cultura. E-mail: nane.prof@gmail.com

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Published

2024-11-14

How to Cite

Henrique, E. dos S., Rocha, L. D. da, & Silva, E. da. (2024). Masculinities representations in educational contexts: an integrative review. Linhas Críticas, 30, e54320. https://doi.org/10.26512/lc30202454320

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