“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202350547

Keywords:

Ethics in research, Research with children, Participation, Early Childhood Education

Abstract

The article brings methodological reflections regarding the process of listening and involving children throughout the research process. The analyzes are based on data collected in an early childhood education institution, through written, photographic and filmic records of a group composed of 25 children aged 5 and 6 years. As a theoretical basis for analysis, the knowledge and productions of Social Studies of Childhood. The research findings indicate the participation of children in choosing their names and authorizing records and use of footage as contributions to the need to reverse the process of “invisibilization” of children in scientific research and their modes of participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Buss-Simão, Federal University of Santa Catarina, Florianópolis, Brazil

Doctoral degree in Education at the Federal University of Santa Catarina (2012). Tenure Professor at the Education Center of the Federal University of Santa Catarina. Head of the Research Group in Early Childhood Education. Email: marcia.buss.simao@gmail.com

Lucilene Morais Agostinho, Municipal Teaching Department of Florianópolis, Florianópolis, Brazil

Master’s degree in Education at the Education Graduation Program at the Federal University of Santa Catarina (2023). Tenure teacher of primary education at the Municipal School Network of Florianópolis. She is an integrant of the Research Group in Early Childhood Education. Email: morais.lucilene@gmail.com

References

Agostinho, K. (2010). Formas de participação das crianças na Educação Infantil. [Tese de doutorado, Universidade do Minho]. Repositorium Uminho. https://hdl.handle.net/1822/11195

Alderson, P. (2005). As crianças como pesquisadoras: os efeitos dos direitos de participação sobre a metodologia de pesquisa. Educação & Sociedade, 26(91), 419-442. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200007

Bordenave, J. E. D. (1983). O que é participação. Editora Brasiliense.

Brasil. (2016). Resolução n. 510, de 7 de abril de 2016. Conselho Nacional de Saúde. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Buss-Simão, M. (2012). Relações sociais em um contexto de educação infantil: um olhar sobre a dimensão corporal na perspectiva de crianças pequenas. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/96146

Buss-Simão, M. (2022). Assentimento no decurso da observação participante nas pesquisas com crianças: acionando o radar ético. Em R. S. de Carvalho (Org.). Percursos investigativos em pesquisas com (sobre/para) crianças na educação infantil (1ed. pp. 57-83). Editora CirKula. https://livrariacirkula.com.br/downDigital/9786589312673/

Buss-Simão, M., & Lessa, J. S. (2023). Pesquisas etnográficas com crianças e adultas/os na educação infantil: desafios éticos, conceituais e metodológicos. Revista Diálogo Educacional, 23(76), 341-364. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.DS14

Christensen, P. (2004). Children’s participation in ethnographic research: issues of power and representation. Children and Society, 18, 165-76. https://doi.org/10.1002/chi.823

Coutinho, Â. S. (2019). Consentimento e assentimento. Em Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Ética e pesquisa em Educação: subsídios (pp. 62-65). ANPEd. https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/etica_e_pesquisa_em_educacao_-_isbn_final.pdf

Ferreira, M. (2010). “- ela é nossa prisioneira!” – questões teóricas, epistemológicas e ético-metodológicas a propósito dos processos de obtenção da permissão das crianças pequenas numa pesquisa etnográfica. Reflexão e Ação, 18(2), 151-182. https://doi.org/10.17058/rea.v18i2.1524

Ferreira, M., & Nunes, Â. (2014). Estudos da infância, antropologia e etnografia: potencialidades, limites e desafios. Linhas Críticas, 20(41), 103–123. https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4260

Kramer, S. (2002). Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, 116, 41-59. https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200003

Marcello, F. A. (2022). Ou sobre um éthos investigativo na pesquisa com (sobre/para) crianças. Em R. S. de Carvalho. (Org.). Percursos investigativos em pesquisas com (sobre/para) crianças na educação infantil (1ed. pp. 11-24). Editora CirKula. https://livrariacirkula.com.br/produto/9786589312673

Pereira, R. R, Gomes, L. O., & Silva, C. F. S. (2018). A infância no fio da navalha: construção teórica como agir ético. ETD- Educação Temática Digital. Campinas, 20(3), 761-780. https://doi.org/10.20396/etd.v20i3.8649227

Qvortrup, J. (2014). Visibilidades das crianças e da infância. Linhas Críticas, 20(41), 23–42. https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4250

Qvortrup, J. (2015). A dialética entre a proteção e a participação. Currículo sem Fronteiras, 15(1), 11-30. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss1articles/qvortrup.pdf

Rocha, E. A. C. (2008). Por que ouvir as crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. Em S. H. Cruz. A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas (pp. 43-51). Cortez.

Sarmento, M. J., Soares, N. F. & Tomás, C. (2007). Políticas Públicas e Participação Infantil. Revista Educação Sociedade e Cultura, 25, 183–206. https://hdl.handle.net/1822/36753

Skånfors, L. (2009). Ethics in child research: children’s agency and researchers’ ‘ethical radar’. Childhoods Today, 3(1). https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%253A494906

Soares, N. F. (2005) Os direitos das crianças nas encruzilhadas da proteção e da participação. Zero-a-Seis, 7(12), 8-18. https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/2100

Wertetheim, J., & Argumedo, M. (1985). Educação e participação. Philobiblion.

Published

2023-12-31

How to Cite

Buss-Simão, M., & Agostinho, L. M. (2023). “You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research. Linhas Críticas, 29, e50547. https://doi.org/10.26512/lc29202350547

Issue

Section

Dossier | Listening and participation in research with (about) children

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.