Geo(bio)crossings of university professors from rural contexts: academic memoirs in dialogues
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc29202347828Keywords:
Academic memorials, University professors, Rural contextsAbstract
This text has two intentions: to highlight the importance of the academic memorial as a source of information that can be explored because it portrays the professional art of the person to weave a public figure of him/herself; and to map the geo(bio)crossings of female university professors from rural contexts. The theoretical-methodological principles of this writing are anchored in the (auto)biographical research, having the academic memorial of three female professors as a source of investigation. The memorials reveal information about how professors/researchers at the Bahia State University (UNEB) were constituted and about their geographic, socioeconomic and cultural mobilities, based on their geo(bio)crossings.
Downloads
References
Câmara, S. C. da, & Passeggi, M. C. (2013). Memorial autobiográfico: uma tradição acadêmica no Brasil. Em M. C. Passeggi, P. P. Vicentini, & E. C. de Souza (Org.). Pesquisa (Auto)biográfica: narrativas de si e formação (pp. 29-47). Crv.
Cruz, V. do C. (2007). Itinerários teóricos sobre a relação entre território e identidades. Em A. C. A Bezerra et al. (Orgs.). Itinerários Geográficos (pp. 13-36). EdUFF.
Faria, E. M. S. de. (2009). Memorial Acadêmico. Seleção no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade, Linha de Pesquisa Educação, Gestão e Desenvolvimento Local Sustentável, da Universidade do Estado da Bahia.
Guimarães, V. S. (2011). A docência universitária e a construção da identidade profissional do professor. Em M. L. Ribeiro, É. S. Martins, & A. R. S. Cruz (Orgs.). Docência no ensino superior: desafios da prática educativa (pp. 15-29). Edufba
Haesbaert, R. (1999). Identidades territoriais. Em Z. Rosendahl, & R. L. Corrêa (Orgs.) Manifestações da cultura no espaço (pp. 169-190). EdUERJ.
Josso, M.-C. (2004). Experiências de vida e formação (tradução de José Claudio e Julia Ferreira). Cortez.
Josso, M.-C. (2010). Experiências de vida e formação (tradução de José Claudio e Julia Ferreira. Revisão científica de Maria da Conceição Passeggi. 2. ed.). Cortez.
Lahire, B. (1997). Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. Ática.
Oliveira, S. S. (2017). “Travessias” de aluno de escola da roça a professor de universidade: percursos de vida e trajetórias de formação. [Tese de doutorado, Universidade do Estado da Bahia]. Catálogo de Teses e Dissertações. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5315168#
Passeggi, M. da C. (2008a). Mediação biográfica: figuras antropológicas do narrador e do formador. Em M. C. Passeggi, & T. M. N. Barbosa (Org.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente. (pp. 43-59). Edufrn; Paulus.
Passeggi, M. da C. (2008b). Memoriais auto-bio-gráficos: a arte profissional de tecer uma figura pública de si. Em M. C. Passeggi, & T. M. N. Barbosa (Orgs.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente (pp. 27-42). Edufrn; Paulus.
Passeggi, M. da C. (2011a). Injunção institucional e sedução autobiográfica: as faces autopoiética e avaliativa dos memoriais. Em M. C. Passeggi, & T. M. N. Barbosa (Org.). Memorial Acadêmico. Gênero, injunção institucional, sedução autobiográfica (pp. 19-39). Edufrn.
Passeggi, M. da C. (2011b). Narrativas autobiográficas: solidariedade e ética em educação. Revista Rizoma Freireano. 11. http://www.rizoma-freireano.org/articles-1111/narrativas-autobiograficas-solidariedade-e-etica-em-educacao-maria-da-conceicao-passeggi
Passeggi, M. da C. (2021). Memoriais: “cantos de experiência” vivida e em devir. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, 10, e68281. https://doi.org/10.5902/2318133868281
Passeggi, M. da C., & Barbosa, T. M. N. (2008). Apresentação. Em M. da C. Passeggi, & T. M. N. Barbosa (Orgs.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente (pp. 15-24). Edufrn; Paulus.
Pereira, A. S. (2009). Memorial Acadêmico. Seleção no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade, Linha de Pesquisa I – Processos Civilizatórios: Educação, Memória e Pluralidade Cultural, da Universidade do Estado da Bahia.
Reis, A. M. dos, & Souza, E. C. de. (2021). Memoriais em narrativas na formação de educadores da saúde: escritas de si, acompanhamento e mediação biográfica. Educar em Revista, 37, e75640, https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/75640/43502
Santos, J. B. (2009). Memorial Acadêmico. Concurso docente para cargo efetivo no Curso de Licenciatura em Geografia do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia, Campus XI, Serrinha-BA.
Souza, E. C. (2006a) Pesquisa narrativa e escrita (auto) biográfica: interfaces metodológicas e formativas. Em E. C. Souza, & M. H. M. B. Abrahão (Org). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si (pp. 135-147). Edipucrs.
Souza, E. C. (2006b). Conhecimento de si. Estágio e narrativas de formação de professores. DP&A; UNEB.
Souza, E. C. (2008). A vida com as histórias de vida: apontamentos sobre a pesquisa e formação. Em Trajetórias e processos de ensinar e aprender: lugares, memórias e culturas. XIV Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino (Endipe).
Tardif, M. (2000). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, (13), 135-147. https://www.anped.org.br/sites/default/files/rbe/files/rbe_13.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Simone Santos de Oliveira, Elizeu Clementino de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).