In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education

Authors

  • Vivian Baroni Universidade de Passo Fundo - UPF

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4730

Keywords:

Marcuse, Aesthetic education;, Critical reason

Abstract

This article aims to address the underlying concept of aesthetic education to the work of Herbert Marcuse. To demonstrate how the valuation of the artistic dimension along with education makes it possible to rethink the concept of instrumental reason, even providing subsidies for the development of a qualitative concept of development based on the redefinition of culture. We hypothesized that, given the critical and transformative qualities of art, the aesthetic education fosters a critical concept of reason, able to conduct a grasp of reality that goes beyond mere adaptation to position the resistance and the promotion of new forms of existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vivian Baroni, Universidade de Passo Fundo - UPF

Mestre e doutoranda em educação pelo PPGEdu da Universidade de Passo Fundo (UPF) e atua na área de Filosofia da Educação com ênfase em educação estética.

References

DUARTE, Newton; SAVIANI, Demerval (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

GIROUX, Henry. Para além das teorias da reprodução: teoria crítica e resistência em educação. Trad. Ângela Maria B. Biaggio. Rio de Janeiro: Vozes, 1986.

MAAR, Wolfgang Leo. A Formação em questão: Lukács, Marcuse e Adorno. In: ZUIN, Antônio A. S. (Org.). A Educação Danificada. 1ed. São Carlos/Petrópolis: Edufscar/Vozes, 1998. pp. 45-88.

___. Educação crítica, formação cultural e emancipação política. In: PUCCI, Bruno (org.). Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na escola de Frankfurt. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2003. pp. 61-80.

MARCUSE, Herbert. Un ensayo sobre la liberación. Trad. de Juan García Ponce. México: Cuadernos de Joaquín Mortiz, 1969.

____. Eros e civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

____. A dimensão estética. Trad. de Maria Elisabete Costa. Lisboa: Edições 70, 1977.

____. A ideologia da sociedade industrial: o homem unidimensional. Trad. de Giasone Rebuá. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

____. Ensayos sobre política y cultura. Barcelona: Planeta-Agostini, 1986.

____. Cultura e sociedade Vol. II. Trad. de Wolfgang Leo Maar; Isabel Loureiro; Robespierre de Oliveira. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1998.

NICOLAS, André. Marcuse ou a busca de um universo transprometeico. Trad. de Franco de Sousa. Lisboa: Estúdios cor, 1971.

PUCCI, Bruno (org). Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na escola de Frankfurt. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2003.

STEDEROTH, Dirk. Educação a partir da unidimensionalidade: contribuição de H. Marcuse para uma teoria educacional crítica. In: DALBOSCO, Claudio Almir; FLICKINGER, Hans-Georg (orgs). Educação e maioridade: dimensões da racionalidade pedagógica. São Paulo, Cortez: Passo Fundo: Editora UPF, 2003. pp. 328-347.

Published

2016-02-05

How to Cite

Baroni, V. (2016). In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education. Linhas Críticas, 21(46), 784–800. https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4730

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.