In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4730Keywords:
Marcuse, Aesthetic education;, Critical reasonAbstract
This article aims to address the underlying concept of aesthetic education to the work of Herbert Marcuse. To demonstrate how the valuation of the artistic dimension along with education makes it possible to rethink the concept of instrumental reason, even providing subsidies for the development of a qualitative concept of development based on the redefinition of culture. We hypothesized that, given the critical and transformative qualities of art, the aesthetic education fosters a critical concept of reason, able to conduct a grasp of reality that goes beyond mere adaptation to position the resistance and the promotion of new forms of existence.
Downloads
References
DUARTE, Newton; SAVIANI, Demerval (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
GIROUX, Henry. Para além das teorias da reprodução: teoria crítica e resistência em educação. Trad. Ângela Maria B. Biaggio. Rio de Janeiro: Vozes, 1986.
MAAR, Wolfgang Leo. A Formação em questão: Lukács, Marcuse e Adorno. In: ZUIN, Antônio A. S. (Org.). A Educação Danificada. 1ed. São Carlos/Petrópolis: Edufscar/Vozes, 1998. pp. 45-88.
___. Educação crítica, formação cultural e emancipação política. In: PUCCI, Bruno (org.). Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na escola de Frankfurt. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2003. pp. 61-80.
MARCUSE, Herbert. Un ensayo sobre la liberación. Trad. de Juan García Ponce. México: Cuadernos de Joaquín Mortiz, 1969.
____. Eros e civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
____. A dimensão estética. Trad. de Maria Elisabete Costa. Lisboa: Edições 70, 1977.
____. A ideologia da sociedade industrial: o homem unidimensional. Trad. de Giasone Rebuá. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
____. Ensayos sobre política y cultura. Barcelona: Planeta-Agostini, 1986.
____. Cultura e sociedade Vol. II. Trad. de Wolfgang Leo Maar; Isabel Loureiro; Robespierre de Oliveira. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1998.
NICOLAS, André. Marcuse ou a busca de um universo transprometeico. Trad. de Franco de Sousa. Lisboa: Estúdios cor, 1971.
PUCCI, Bruno (org). Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na escola de Frankfurt. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2003.
STEDEROTH, Dirk. Educação a partir da unidimensionalidade: contribuição de H. Marcuse para uma teoria educacional crítica. In: DALBOSCO, Claudio Almir; FLICKINGER, Hans-Georg (orgs). Educação e maioridade: dimensões da racionalidade pedagógica. São Paulo, Cortez: Passo Fundo: Editora UPF, 2003. pp. 328-347.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).