Literary reading as a possible way for processes of symbolization and subjectivation
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc29202346786Keywords:
Literature, Experience, SymbolizationAbstract
In this theoretical-essayistic text, I initially reflect on the desymbolization and ruination of experience, anchoring myself, respectively, in Birman (2020) and Bondía (2002). Then, in the light of Petit (2009; 2013; 2019), I think of Literature as a possible way for symbolization and subjectivation. I turn to bell hooks (2017), considering how the teaching of literature, when taking the subjective formation into account, shows itself as an emancipatory educational practice. Subjective experiences of reading permeate my reflections that reverberate in the way in which, as a teacher, I think about reading practice. So, I conclude, envisioning possibilities for the experience of literary reading in the classroom.
Downloads
References
Andrade, C. D. de. (2012). A rosa do povo. Companhia das Letras.
Arendt, H. (1999). Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. Companhia das Letras.
Barros, M. (2021). Exercícios de ser criança. Companhia das Letrinhas.
Benjamin, W. (1987). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Editora Brasiliense.
Birman, J. (2020). O sujeito na contemporaneidade: espaço, dor e desalento na atualidade. Civilização Brasileira.
Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
Candido, A. (2011). Vários Escritos. Ouro sobre Azul.
Dufour, D-R. (2005). A arte de reduzir as cabeças: sobre a nova servidão na sociedade ultraliberal. Companhia de Freud.
Foucault, M. (2007). As Palavras e as Coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Martins Fontes.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
Freud, S. (1974). Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Imago.
Grupo de Pesquisas sobre Educação Literária - Universidade Federal do Pernambuco (GPEL-UFPE). (2022, junho 6). GPEL promove - Literatura, experiência e mediação de leitura [vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=2zd_7mWRYYg
hooks, b. (2017). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. WMF Martins Fontes.
Jesus, C. M. de. (2014). Quarto de despejo: diário de uma favelada. Ática.
Lajonquière, L. (2013). De Piaget a Freud: para uma clínica do aprender. Vozes.
Mukasonga, S. (2018). Baratas. Nós.
Petit, M. (2009). A arte de ler: ou como resistir à adversidade. Editora 34.
Petit, M. (2013). Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Editora 34.
Petit, M. (2019). Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. Editora 34.
Rosa, J. G. (2001). Primeiras estórias. Nova Fronteira.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Raquel Lima Silva Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).