Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202346400

Keywords:

Vincent Tinto, Student retention, Student drop-out, Higher Education

Abstract

This article highlights Vincent Tinto’s contributions to the analysis of the dropout and student retention phenomena in higher education, particularly in what concerns its institutional dimension. Based on the most cited works of the author in Google Scholar, we seek to highlight the nature of institutional policies and the staff’s actions that have encouraged the permanence and persistence of students in their studies. Pedagogical actions are the most highlighted in the word. This is one of the aspects of permanence that deserves to be further studied in Brazil, in view of a scenario of expansion and democratization of opportunities for access to higher education.

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Author Biographies

Gabriela de Souza Honorato, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2010). Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Vice coordenadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (Lepes/FE/UFRJ). E-mail: gabrielahonorato@rocketmail.com

Eduardo Henrique Narciso Borges, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2022). Professor substituto do Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Pesquisador no Laboratório de Pesquisa em Ensino Superior (Lapes/PPGSA/UFRJ), no Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (Lepes/FE/UFRJ) e no Núcleo de Ensino em Ciências, Espiritualidade e Saúde (Neces/FIOCRUZ). E-mail: eduardonarcisorj@gmail.com

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Published

2023-04-24

How to Cite

Honorato, G. de S., & Borges, E. H. N. (2023). Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto’s contributions. Linhas Críticas, 29, e46400. https://doi.org/10.26512/lc29202346400

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