University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism

Authors

  • Cristina Maria D'Ávila Universidade Federal da Bahia
  • Luiz Batista Leal Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4585

Keywords:

University teaching;, Teacher training;, Educational knowledge;, Teachers’ professionalism

Abstract

This qualitative exploratory research is aimed at understanding the relations involving mediation through teaching in a university context. It seeks to identify whether and how teachers define educational knowledge, and how they apply it in the development of professionalism in future licensed teachers. The data were collected through a survey applied to professors from two courses: education and music. The main results show that: a) professors share critical conceptions of education; b) professors do not clearly recognize the educational knowledge they mobilize, and have an incipient understanding of what it is to teach professionalism.

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Author Biographies

Cristina Maria D'Ávila, Universidade Federal da Bahia

Doutora em educação pela Universidade Federal da Bahia, pós-doutora pela Universidade de Montréal, Canadá, professora titular do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia e professora associada III da Universidade Federal da Bahia. E-mail: cristdavila@gmail.com

Luiz Batista Leal, Universidade Federal da Bahia

Doutorando em educação na Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia e professor de música (teoria, percepção e prática) do Centro de Formação em Arte da Fundação Cultural do Estado da Bahia. E-mail: luiz_asabranca@yahoo.com.br

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Published

2015-10-31

How to Cite

D’Ávila, C. M., & Batista Leal, L. (2015). University teaching and teacher training - educational knowledge and generation of teacher professionalism. Linhas Críticas, 21(45), 467–485. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4585

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