Perspectivas curriculares CTS para o ensino de engenharia: uma proposta de formação universitária

Authors

  • Irlan von Linsingen Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4536

Keywords:

Technological education;, STS education;, Curriculum;, Sociotechnical citizenship;, STS studies

Abstract

Engineering education guided only by technical competence is problematized and educational transformation opportunities afforded by the sociocultural, sociotechnical and environmental dimensions of knowledge are treated, based on STS studies, postcolonial studies and critical education. A proposed academic structure for a new campus of the Federal University of Santa Catarina is presented, joining three axes that favor interactions between technical disciplines and the humanities throughout the training in specific disciplines and other curricular activities, seeking to reduce the abyssal separation between the technical and the sociocultural in engineering.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irlan von Linsingen, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutor na área de educação em ciências e professor  associado na Universidade Federal de Santa Catarina. É líder do Grupo de Pesquisa Discursos da Ciência e da Tecnologia na Educação. 

References

CASSIANI, Suzani, LINSINGEN, Irlan von. Formação inicial de professores de Ciências: perspectiva discursiva na educação CTS. Educar em Revista, Editora da UFPR, Curitiba, Paraná, 2009.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. (Editores). El giro decolonial. Reflexiones para uma diversidade epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central; Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontifícia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.

DAGNINO, Renato Peixoto. (Org.). Tecnologia Social: ferramenta para construir outra sociedade. 2. ed. rev. e ampl., Campinas, SP: Komedi, 2010.

______ (Org.). Amilcar Herrera: um intelectual latino-americano. Campinas: Unicamp/IG/DDCT, 2000.

DALE, R. Globalização e Educação: Demonstrado a Existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum” ou Localizando uma “Agenda Globalmente Estruturada para a Educação?” Educação e Sociedade. Campinas, SP, v.25, n.87, pp.423-460, maio/ago. 2004.

GONZÁLEZ GARCÃA, Marta; CEREZO, José López; LUJÁN, José Luján. Ciencia, tecnología y sociedad. Una introducción AL estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Tecnos, 1996.

LINSINGEN, Irlan von. Proposta para Implantação do Câmpus UFSC na região do Médio Vale do Itajaí. Documento Interno ”“ UFSC, 2013.

______. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino (UNICAMP), v. 1, pp. 01-16, 2007.

______. Engenharia, Tecnologia e Sociedade: novas perspectivas para uma formação. 2002. Tese - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais/projetos globais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

MITCHAM, Carl. La importancia de la filosofía para la ingeniería. In: Cerezo, Luján e Palacios (Orgs.). Filosofía de la tecnología. Madrid: OEI, 2001.

NASCIMENTO, Tatiana Galieta; LINSINGEN, Irlan von. Articulações entre o enfoque CTS e a pedagogia de Paulo Freire como base para o ensino de ciências. Convergência: Revista de Ciencias Sociales, año 13, n. 42, set./dez. 2006. México: UAEM. Disponível em: . Acesso em: 15 mar. 2014.

ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. 2. Ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. Docência no ensino superior. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SANTOS, Leandro.; ARUTO, Pietro Caldeirini. Boletim Regional do Mercado de Trabalho Mesorregião Vale do Itajaí, Série 2013, n.º 1.

THOMAS, Hernán. Sistemas Tecnológicos Sociales y Ciudadanía Socio-Técnica. Innovación, Desarrollo, Democracia. INTA - Córdoba, junio 2011.

VESSURI, Hebe. De la transferencia a la creatividad. Los papeles culturales de la ciencia en los países subdesarrollados. In: IBARRA, A.; CEREZO, J. A. L. Desafíos y tensiones actuales en ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Biblioteca Nueva/OEI, 2001.

Published

2015-10-31

How to Cite

Linsingen, I. von. (2015). Perspectivas curriculares CTS para o ensino de engenharia: uma proposta de formação universitária. Linhas Críticas, 21(45), 297–317. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4536

Issue

Section

Dossiê:Estudos Ciência Tecnologia Sociedade (CTS) e Educação

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.