Perspectivas curriculares CTS para o ensino de engenharia: uma proposta de formação universitária
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4536Keywords:
Technological education;, STS education;, Curriculum;, Sociotechnical citizenship;, STS studiesAbstract
Engineering education guided only by technical competence is problematized and educational transformation opportunities afforded by the sociocultural, sociotechnical and environmental dimensions of knowledge are treated, based on STS studies, postcolonial studies and critical education. A proposed academic structure for a new campus of the Federal University of Santa Catarina is presented, joining three axes that favor interactions between technical disciplines and the humanities throughout the training in specific disciplines and other curricular activities, seeking to reduce the abyssal separation between the technical and the sociocultural in engineering.
Downloads
References
CASSIANI, Suzani, LINSINGEN, Irlan von. Formação inicial de professores de Ciências: perspectiva discursiva na educação CTS. Educar em Revista, Editora da UFPR, Curitiba, Paraná, 2009.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. (Editores). El giro decolonial. Reflexiones para uma diversidade epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central; Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontifícia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.
DAGNINO, Renato Peixoto. (Org.). Tecnologia Social: ferramenta para construir outra sociedade. 2. ed. rev. e ampl., Campinas, SP: Komedi, 2010.
______ (Org.). Amilcar Herrera: um intelectual latino-americano. Campinas: Unicamp/IG/DDCT, 2000.
DALE, R. Globalização e Educação: Demonstrado a Existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum” ou Localizando uma “Agenda Globalmente Estruturada para a Educação?” Educação e Sociedade. Campinas, SP, v.25, n.87, pp.423-460, maio/ago. 2004.
GONZÁLEZ GARCÃA, Marta; CEREZO, José López; LUJÁN, José Luján. Ciencia, tecnología y sociedad. Una introducción AL estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Tecnos, 1996.
LINSINGEN, Irlan von. Proposta para Implantação do Câmpus UFSC na região do Médio Vale do Itajaí. Documento Interno ”“ UFSC, 2013.
______. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino (UNICAMP), v. 1, pp. 01-16, 2007.
______. Engenharia, Tecnologia e Sociedade: novas perspectivas para uma formação. 2002. Tese - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
MIGNOLO, Walter. Histórias locais/projetos globais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.
MITCHAM, Carl. La importancia de la filosofía para la ingeniería. In: Cerezo, Luján e Palacios (Orgs.). Filosofía de la tecnología. Madrid: OEI, 2001.
NASCIMENTO, Tatiana Galieta; LINSINGEN, Irlan von. Articulações entre o enfoque CTS e a pedagogia de Paulo Freire como base para o ensino de ciências. Convergência: Revista de Ciencias Sociales, año 13, n. 42, set./dez. 2006. México: UAEM. Disponível em: . Acesso em: 15 mar. 2014.
ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. 2. Ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. Docência no ensino superior. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
SANTOS, Leandro.; ARUTO, Pietro Caldeirini. Boletim Regional do Mercado de Trabalho Mesorregião Vale do Itajaí, Série 2013, n.º 1.
THOMAS, Hernán. Sistemas Tecnológicos Sociales y Ciudadanía Socio-Técnica. Innovación, Desarrollo, Democracia. INTA - Córdoba, junio 2011.
VESSURI, Hebe. De la transferencia a la creatividad. Los papeles culturales de la ciencia en los países subdesarrollados. In: IBARRA, A.; CEREZO, J. A. L. Desafíos y tensiones actuales en ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Biblioteca Nueva/OEI, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).