The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4403Keywords:
Teacher coordinator, Continued education, Teacher training policyAbstract
This article results from research that investigated the process of teacher education proposed by the Ler e Escrever Program the state of São Paulo. The empirical material included documentary analysis, observations of educational moments at a board of education and school, as well as a semi-structured interview with the teacher coordinator. The results showed that the education favors experiences and the transference of practices, in a process of convincing, established in a power relationship. Although it was noticed that the function of teacher coordinator is strengthened, the program links the importance of this professional to improvement of student performance in large-scale tests.
Downloads
References
ARCE, Alessandra. Compre um kit neoliberal para a educação e ganhe grátis os dez passos para se tornar um professor reflexivo. Educação e Sociedade. 2000.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRUNO, Eliane Bambini; CHRISTOV. Luíza Helena da Silva. Reuniões na escola: oportunidade de comunicação e saber. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O Coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
CHRISTOV, Luíza Helena da Silva. Educação continuada: função essencial do coordenador pedagógico. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O Coordenador Pedagógico e a Educação Continuada. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
DUARTE, Newton. Vigotski e o “Aprender a Aprender” Crítica à s Apropriações Neoliberais e Pós-Modernas da teoria Vigotskiana. Campinas. Autores Associados, 2001.
FRANCO, Francisco Carlos. O coordenador pedagógico e o professor iniciante. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O Coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
GATTI, Bernadete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Série: Pesquisa em Educação, vol. I. Brasília: Plano Editora, 2002.
GATTI, Bernadete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. v. 13. N 37. Jan/abril 2008.
GUIMARÃES, Ana Archangelo; VILLELA, Fábio Camargo Bandeira. O professor-coordenador e as atividades de início de ano. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O Coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
LAMY, Gersolina Antônia de Avelar. Panorama da alfabetização no Brasil. In: LAMY, Gersolina Antônia de Avelar; HOELLER, Solange Aparecida de Oliveira (org.) Alfabetização em destaque. Campinas, Mercado de Letras, 2010.
MIRA, Marília Marques; ROMANIWSKI, Joana Paulin. Tecnicismo, neotecnicismo e as práticas pedagógicas no cotidiano escolar. Anais do XI Congresso Nacional de Educação. EDUCERE. 2009. Disponível em: <http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/2671_1108.pdf> Acesso em: 10 nov. 2013.
NÓVOA. Antonio. Formação de Professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (org.) Os professores e sua formação. Lisboa/Portugal: Publicações Dom Quixote, 1992.
NÓVOA. Antonio. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación. Ministério de Educación, Cultura y Desporte. Governo de España, nº 350, septiembre-diciembre, 2009. Disponível em: <http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_09por.pdf.> Acesso em: 23 jun. 2014.
PIMENTA, Selma Garrido. O professor reflexivo: construindo uma prática. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (org.) Professor Reflexivo no Brasil ”“ gênese e crítica de um conceito. São Paulo, Cortez, 2002.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SILVA, Sylvia Helena Sousa. A formação do professor: reflexões. Desafios, perspectivas. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (org). O Coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan O Coordenador Pedagógico e a formação docente: intenções, tensões e contradições. Estudos e Pesquisa Educacionais. Fundação Victor Civita, 2011.
ROMAN, Marcelo Domingues. O professor coordenador pedagógico e o cotidiano escolar: um estudo de caso etnográfico. 2001. Dissertação (Mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-08082006-150737/>. Acesso em: 2 ago. 2013.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Política Educacional do Estado de São Paulo. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas (CENP). s/d.SÃO PAULO (Estado). Resolução SE - 86, de 19-12-2007. Institui, para o ano de 2008, o Programa “Ler e Escrever”, no Ciclo I das Escolas Estaduais de Ensino Fundamental das Diretorias de Ensino da Coordenadoria de Ensino da Região Metropolitana da Grande São Paulo. São Paulo, 2007a. Disponível em: <http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/86_07.HTM?Time=4/13/2013%205:37:20%20PM>. Acesso em: 9 mar. 2012.
SÃO PAULO (Estado). Resolução SE - 88, de 19-12-2007. Dispõe sobre a função gratificada de Professor Coordenador. São Paulo, 2007b. Disponível em: <http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/88_07.HTM.> Acesso em: 9 mar. 2012.
SÃO PAULO (Estado). Resolução SE - 89, de 19-12-2007. Dispõe sobre a função gratificada de Professor Coordenador. São Paulo, 2007c. Disponível em: <http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/89_07.HTM?Time=4/13/2013%205:43:12%20PM.> Acesso em: 9 mar. 2012.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. Campinas, SP. Autores Associados, 2003.
SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org.) Os professores e sua formação. Lisboa/Portugal: Publicações Dom Quixote, 1992.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Obras Escogidas. Problemas del desarrollo de la psique. Vol III. Madrid: Visor, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).