Childhood in focus: State, public policies and education

Authors

  • Taísa Resende Sousa Universidade de Brasília
  • Regina Lúcia Sucupira Pedroza Universidade de Brasília
  • José Vieira de Sousa Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4402

Keywords:

Childhood, Public education policies, National Education Plan

Abstract

This essay aims at discussing and analyzing, based on a literature review, the relations among state, public policies in education, and childhood. For such, it discusses education as a public policy for childhood and some conceptions of childhood, to support the understanding of the relationship between these policies and those of an educational nature defined for children today. It also addresses principles of democratic education and of quality for all, taking as reference some assumptions of the National Education Plans of 2001-2010 and 2011-2020, for early childhood education. Finally, reflections will be made, by way of propositions on the importance of valuing childhood.

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Author Biographies

Taísa Resende Sousa, Universidade de Brasília

Mestre em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde, na Universidade de Brasília ”“ UnB e psicóloga infantil na clínica Diálogo.

Regina Lúcia Sucupira Pedroza, Universidade de Brasília

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília ”“ UnB e Pós-Doutora em Sciences de l’Education pela Universidade Paris V, René Descartes e professora adjunta da Universidade de Brasília no Instituto de Psicologia. 

José Vieira de Sousa, Universidade de Brasília

Doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília (UnB). E professor Associado da Universidade de Brasília, onde atua na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação. 

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Published

2014-12-23

How to Cite

Sousa, T. R., Pedroza, R. L. S., & Sousa, J. V. de. (2014). Childhood in focus: State, public policies and education. Linhas Críticas, 20(43), 643–663. https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4402

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