Mapping of risk factors and psychosocial protection in higher education
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc28202243443Keywords:
University student, Conditions for learning, Mental healthAbstract
This research aimed to map the psychosocial risk and protection factors perceived by university students. A total of 389 students from 26 public and private institutions participated in this qualitative research. From the content analysis, four categories were identified: 1) Interpersonal relationships and social support; 2) Educational Policies and Institutional Support; 3) Demand and productivity levels; 4) Professional choice. The research indicates the prevalence of risk factors and the need for prevention actions that reach the complexity of the university environment.
Downloads
References
Abreu, M. K. A., & Ximenes, V. M. (2020). Permanência de estudantes pobres nas universidades públicas brasileiras: uma revisão sistemática. Psicologia da Educação, (50), 18-29. http://doi.org/10.5935/2175-3520.20200003
Amparo, D. M., Galvão, A. C. T., Alves, P. B., Brasil, K. T., & Koller, S. H. (2008). Adolescentes e jovens em situação de risco psicossocial: redes de apoio social e fatores pessoais de proteção. Estudos de Psicologia, 13(2), 165-174. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2008000200009
Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior (ANDIFES). (2019). V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES – 2018. https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf
Ball, S. J. (2005). Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, 35(126), 539-564. https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Edições 70.
Barroso, S. M., Oliveira, N. R., & Andrade, V. S. (2019). Solidão e Depressão: Relações com Características Pessoais e Hábitos de Vida em Universitários. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 35, e35427. https://doi.org/10.1590/0102.3772e35427
Bianchetti, L., Zuin, A. A., & Ferraz, O. (2018). Publique, apareça ou pereça: produtivismo acadêmico, pesquisa administrativa e plágio nos tempos da cultura digital. Editora da Universidade Federal da Bahia.
Brasil. (2010). Decreto n.º 7.234, de 19 de julho de 2010 (Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7234.htm
Cristo, F., Farias, I. M. S. U., Cavalcante, A. C., Medeiros, A. L. G., Lima, G. D. O., & Diogo, W. F. Q. (2019). O ensino superior e suas exigências: consequências na saúde mental dos graduandos. Trabalho (En)Cena, 4(2), 485-505. https://doi.org/10.20873/2526-1487V4N2P485
Cuijpers, P., Auerbach, R. P., Benjet, C., Bruffaerts, R., Ebert, D., Karyotaki, E., & Kessler, R. C. (2019). The World Health Organization World Mental Health International College Student initiative: An overview. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 28(2), e1761. https://doi.org/10.1002/mpr.1761
Fleiss, J. L. (1971). Measuring nominal scale agreement among many raters. Psychological bulletin, 76(5), 378. https://doi.org/10.1037/h0031619
Fleiss, J. L. (1981). Statistical methods for rates and proportions. John Wiley & Sons.
Flett, G., Khan, A., & Su, C. (2019). Mattering and psychological well-being in college and university students: Review and recommendations for campus-based initiatives. International Journal of Mental Health and Addiction, 17(3), 667-680. https://doi.org/10.1007/s11469-019-00073-6
Graner, K. M., & Cerqueira, A. T. A. R. (2019). Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, 24(4), 1327-1346. https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.09692017
Hahn, M. S., Ferraz, M. P. T., & Giglio, J. S. (1999). A saúde mental do estudante universitário: sua história ao longo do Século XX. Revista Brasileira de Educação Médica, 23(2-3), 81-89. https://doi.org/10.1590/1981-5271v23.2-3-011
Haliwa, I., Spalding, R., Smith, K., Chappell, A., & Strough, J. (2020). Risk and protective factors for college students’ psychological health during the COVID-19 pandemic. Journal of American college health, 1-5. https://doi.org/10.1080/07448481.2020.1863413
Harrer, M., Adam, S. H., Baumeister, H., Cuijpers, P., Karyotaki, E., Auerbach, R. P., Kessler, R. C., Bruffaerts, R., Berking, M., & Ebert, D. D. (2019). Internet interventions for mental health in university students: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 28(2), e1759. https://doi:10.1002/mpr.1759
Hefner, J., & Eisenberg, D. (2009). Social support and mental health among college students. American Journal of Orthopsychiatry, 79(4), 491-499. https://doi.org/10.1037/a0016918
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). (2021). Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2019. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf
Kahn, M., Solomon, P., & Treglia, D. (2019). Risk and protective factors explaining first-year college adjustment. Journal of The First-Year Experience & Students in Transition, 31(1), 29-50. https://www.ingentaconnect.com/contentone/fyesit/fyesit/2019/00000031/00000001/art00002
Lameu, J. N., Salazar, T. L., & Souza, W. F. (2016). Prevalência de sintomas de stress entre graduandos de uma universidade pública. Psicologia da Educação, (42), 13-22. https://doi.org/10.5935/2175-3520.20150021
Lantyer, A., Varanda, C., Souza, F., Padovani, R., & Viana, M. (2016). Ansiedade e qualidade de vida entre estudantes universitários ingressantes: avaliação e intervenção. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 18(2), 4-19. https://doi.org/10.31505/rbtcc.v18i2.880
Lee, K. (2020). Social support and self-esteem on the association between stressful life events and mental health outcomes among college students. Social Work in Health Care, 59(6), 387-407. https://doi.org/10.1080/00981389.2020.1772443
Lourenço, C. (2017). Avaliação de riscos psicossociais no Ensino Superior. [Tese de doutorado, Instituto Politécnico de Setúbal]. Repositório Comum. http://hdl.handle.net/10400.26/36386
Macêdo, S. (2018). Sofrimento psíquico e cuidado com universitários: reflexões e intervenções fenomenológicas. ECOS – Estudos Contemporâneos da Subjetividade, 8(2), 265-277. http://www.periodicoshumanas.uff.br/ecos/article/view/2844/1566
Malajovich, N., Vilanova, A., Frederico, C., Cavalcanti, M. T., & Velasco, L. B. (2017). A juventude universitária na contemporaneidade: a construção de um serviço de atenção em saúde mental para estudantes. Mental, 11(21), 356-377. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/mental/v11n21/v11n21a05.pdf
Nogueira-Martins, L. A., & Nogueira-Martins, M. C. F. (2018). Saúde mental e qualidade de vida de estudantes universitários. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 7(3), 334-337. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i3.2086
Oliveira, D. C. D. (2008). Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização. Revista de Enfermagem da Universidade Estadual do Rio de Janeiro, 16(4), 569-576. http://files.bvs.br/upload/S/0104-3552/2008/v16n4/a569-576.pdf
Oliveira, F., Nunes, T., & Antloga, C. (2019). Dinâmica de prazer e sofrimento de estudantes negras de faculdades de Brasília – Epistemicídio, racismo e machismo. Psicologia Revista,28(1), 103-124. https://doi.org/10.23925//2594-3871.2019v28i1p103-124
Padovani, R. C., Neufeld, C. B., Maltoni, J. B., Leopoldo N. F., Souza, W. F., Cavalcanti, H. A. F., & Lameu, J. N. (2014). Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 10(1), 02-10. https://doi.org/10.5935/1808-5687.20140002
Penha, J. R. L., Oliveira, C. C., & Mendes, A. V. S. (2020). Saúde mental do estudante universitário: revisão integrativa. Journal Health NPEPS, 5(1), 369-395. http://doi.org/10.30681/252610103549
Perez, K. V., Brun, L. G., & Rodrigues, C. M. L. (2019). Saúde mental no contexto universitário: desafios e práticas. Trabalho (En) Cena, 4(2), 357-365. https://doi.org/10.20873/2526-1487V4N2P357
Pierce, V. S., Haro, A. Y., Ayón, C., & Enriquez, L. E. (2021). Evaluating the effect of legal vulnerabilities and social support on the mental health of undocumented college students. Journal of Latinos and Education, 20(3), 246-259. https://doi.org/10.1080/15348431.2021.1949990
Rodrigues, C. M. L., Faiad, C., & Facas, E. P. (2020). Fatores de Risco e Riscos Psicossociais no Trabalho: Definição e Implicações. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 36(spe), e36nspe19. https://doi.org/10.1590/0102.3772e36nspe19
Sahão, F. T., & Kienen, N. (2021). Adaptação e saúde mental do estudante universitário: uma revisão sistemática da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, 25. http://doi.org/10.1590/2175-35392021224238
Teixeira, M. A. P., Dias, A. C. G., Wottrich, S. H., & Oliveira, A. M. (2008). Adaptação à universidade em jovens calouros. Psicologia Escolar e Educacional, 12(1), 185-202. https://doi.org/10.1590/S1413-85572008000100013
Winzer, R., Lindberg, L., Guldbrandsson, K., & Sidorchuk, A. (2018). Effects of mental health interventions for students in higher education are sustainable over time: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. PeerJ, 6, e4598. https://doi.org/10.7717/peerj.4598
Zubieta, E. (2007). Creencias en la Ética Protestante del Trabajo (EPT) y Competición en estudiantes universitarios. Perspectivas en Psicología, 4(1), 66-72.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carlos Manoel Lopes Rodrigues, Dionne Rayssa Cardoso Correa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).