Learning and teacher training: an analysis of the order of discourse in ProInfantil

Authors

  • Rodrigo Saballa de Carvalho Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4267

Keywords:

ProInfantil, Discourse, Learning, Teacher training

Abstract

The article discusses the discourses on learning and teacher training present in the materials for the Program of Initial Training for Teachers Working in Early Childhood Education (ProInfantil), which took place from 2005 to 2012. This is a technical distance education course, at a high school level, under the Ministry of Education, which aims to train teachers working in early childhood education who do not have the required diploma. The methodology of research used was discourse analysis. Based on this study, the conclusion is that ProInfantil’s discourses operate by governing teachers, prescribing methodologies for how they must act and recognize themselves as professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Saballa de Carvalho, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Doutor em Educação (UFRGS), Mestre em Educação (UFRGS), Professor Adjunto do Curso de Pedagogia da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS - Erechim RS). Área de Atuação: Educação Infantil. Líder do Grupo de Pesquisas em Educação, Culturas e Políticas Contemporâneas.

References

ARCE, Alessandra. Compre o kit neoliberal para Educação Infantil e ganhe grátis os dez passos para se tornar um professor reflexivo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 74, p. 251-283, abr. 2001.

ARCE, Alessandra. Pedagogia da Infância ou fetichismo da infância? In: DUARTE, Newton (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas: Autores Associados, 2004. p. 146-168.

BARBOSA, Ivone Garcia. O ProInfantil e a formação do professor. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 39, p. 285-399, jul./dez. 2011.

BOCCHETTI, André. Por um professor mínimo: a produção “Ã distância” do sujeito docente. 2008. 199f. Dissertação (Mestrado em Educação)”“ Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2008.

BOCCHETTI, André; BUENO, Belmira Oliveira. Um professor (sempre) a formar: o governo das subjetividades docentes em programas especiais de formação. Currículo sem Fronteiras, [S.l.], v. 12, n. 2, p. 376-392, maio/ago. 2012.

BRASIL, MEC/SEB/SEED. PROINFANTIL: Programa de Formação Inicial de Professores de Educação Infantil: guia geral. Brasília: MEC/SEB/SEED, 2005. (Coleção ProInfantil)

BURMAN, Érica. La desconstrucción de la psicologia evolutiva. Madrid: Visor, 1998.

EHRENBERG, Alain. O culto da performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. Aparecida, SP: Ideias e Letras, 2010.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2005.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1987.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

LOPES, Karina Rizek; MENDES, Roseane Pereira; FARIA Vitória Libia Barreto de (Org.). Livro de estudo: Módulo IV. Brasília: MEC/SEB/Seed, 2006a. (Coleção ProInfantil; Unidade 4).

LOPES, Karina Rizek. Livro de estudo: Módulo IV. Brasília: MEC/SEB/Seed, 2006b. (Coleção ProInfantil; Unidade 5).

LOPES, Karina Rizek. Livro de estudo: Módulo IV. Brasília: MEC/SEB/Seed, 2006c. (Coleção ProInfantil; Unidade 6).

LOPES, Karina Rizek. Livro de estudo: Módulo IV. Brasília: MEC/SEB/Seed, 2006d. (Coleção ProInfantil; Unidade 7).

LOPES, Karina Rizek. Livro de estudo: Módulo IV. Brasília: MEC/SEB/Seed, 2006e. (Coleção ProInfantil; Unidade 8).

PALAMIDESSI, Mariano Ismael. La producción del “maestro constructivista” en el discurso curricular. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 191-213, jul./dez.1996.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SOMMER, Luís Henrique; COUTINHO, Karyne Dias. Formação docente para um currículo inclusivo: armadilhas da linguagem. In: BONIN, Iara Tatiana et al. (Org.). Cultura, identidade e formação de professores: perspectivas para escola contemporânea. Canoas: Ulbra, 2008. p. 17-32.

VEIGA-NETO, Alfredo. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. In: BRANCO, Guilherme Castelo; PORTOCARRERO, Vera. (Orgs.). Retratos de Foucault. Rio de Janeiro: Nau, 2000. p. 179-217.Recebido em junho de 2013.

Published

2014-05-09

How to Cite

Carvalho, R. S. de. (2014). Learning and teacher training: an analysis of the order of discourse in ProInfantil. Linhas Críticas, 20(41), 167–187. https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4267

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.