Educational mediation of specific knowledge, in the e-Tec Brazil distance education program

Authors

  • Fernando Augusto Brod Escola Técnica Aberta do Brasil - e-Tec
  • Sheyla Costa Rodrigues Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4198

Keywords:

Distance Education, Educational Mediation

Abstract

This article presents an investigation of the process of educational mediation, conducted by tutors/professors, in a professionalizing distance education program, involving the specific knowledge covered by one of the subjects, and supported by digital technology. The study analyzed the conversation of the tutors/professors with the students, and used the technique of Collective Subject Discourse, from Lefèvre and Lefèvre. It became clear that educational practices that favor know how, properly monitored by the professors/researchers, favor the learning of specific content, by offering a collaborative mediation between professors/tutors and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Augusto Brod, Escola Técnica Aberta do Brasil - e-Tec

Doutorando em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e professor pesquisador na Rede Escola Técnica Aberta do Brasil - e-Tec. 

Sheyla Costa Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutora em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e coordenadora adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde.  

References

BEHRENS, Marilda Aparecida. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. São Paulo: Ed. 19, p. 67-132, 2012.

BROD, Fernando. Significar aprendizagens em informática na educação tecnológica através do desenvolvimento de projetos. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) ”“ Universidade Federal do Rio Grande - FURG, 2011.

DURAN, David; VIDAL Vinyet. Tutoria: aprendizagem entre iguais. Porto Alegre: Artmed, 2007.

ESTEBAN, Maria. Pedagogia de projetos: entrelaçando o ensinar, o aprender e o avaliar à democratização do cotidiano escolar. In: JANSSEN, Felipe; HOFFMANN, Jussara; ESTEBAN, Maria (Org.). Práticas avaliativas e aprendizagens significativas: em diferentes áreas do currículo. Porto Alegre: Mediação, p. 81-92, 2003.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul: Educs, 2005a.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria. Depoimentos e discursos: uma proposta de análise em pesquisa social. Brasília: Liber Livro Editora, 2005b.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria. Pesquisa de representação social: um enfoque qualiquantitativo: a metodologia do discurso do sujeito coletivo. Liber Livro Editora, 2010.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MATURANA, Humberto. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.

MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001.

MATURANA, Humberto. Ontologia del conversar. Revista Terapia Psicológica. Ano VII, v.10. p. 15-22, 1988.

MATURANA, Humberto; DÁVILA, Ximena Paz. Educação a partir da matriz biológica da existência humana. Tradução: Leda Beck. UNESCO. Chile: Revista PRELAC, 2006.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athenas, 2001.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. São Paulo: Ed. 19, p. 11-66, 2012.

NOGUEIRA, Nilbo. Pedagogia dos projetos: uma jornada interdisciplinar rumo ao desenvolvimento das múltiplas inteligências. São Paulo: Érica, 2001.

RODRIGUES, Sheyla. Rede de conversação virtual: engendramento coletivo singular na formação de professores. Tese (Doutorado em Informática na Educação) ”“ Universidade Federal do Rio Grande do Sul ”“ UFRGS. Porto Alegre: RS, 2007.

SHULMAN, Lee. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) requer que os estudantes assumam os riscos de expor suas opiniões e ideias. Divulgación y Cultura Científica Iberoamericana. 2010. Disponível em <http://www.oei.es/divulgacioncientifica/entrevistas_071.htm> Acesso em: 06 Dez. 2012.

SOUZA Dileno; SILVA João; FLORESTA Maria (Org.). Educação a distância: Diferentes Abordagens Críticas. São Paulo: Xamã, 2010.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

ZABALA, Antoni (Org.). Como Trabalhar os Conteúdos Procedimentais em Aula. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda, 1999.

Published

2013-12-31

How to Cite

Brod, F. A., & Rodrigues, S. C. (2013). Educational mediation of specific knowledge, in the e-Tec Brazil distance education program. Linhas Críticas, 19(40), 609–629. https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4198

Issue

Section

Dossiê:Educação a distância

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.