Narratives as an analytical category of school evaluation

Authors

  • Lívia Suassuna Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4022

Keywords:

Evaluation, Teaching, Learning, Language-evaluation

Abstract

In this study we discuss evaluation practices in the field of language studies. In the first part, we show the limits of traditional evaluating practices, centered in a conception of language as structure and of evaluation as measurement. In the second one, we show some ideas of the author upon whose thought we based our new concept of evaluation; Walter Benjamin, specifically in the book Magic and technique, art and politics – essays on literature and culture history. In the third part, we show how the teaching process can be understood as a narrative and the teacher as a narrator, in the perspective of evaluation as discursive action, at the service of the learning process and the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lívia Suassuna, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Lívia Suassuna é licenciada em Letras-Português pela UFPE, mestre em Língua Portuguesa pela PUC-SP e doutora em Linguística pela UNICAMP. Atualmente é professora adjunta da UFPE e membro do Conselho Editorial da revista Leitura ”“ teoria e prática. Últimas publicações: Avaliação e reescrita de textos escolares: a mediação do professor. In: Vanda Maria Elias. (Org.). Ensino de língua portuguesa ”“ oralidade, escrita e leitura. São Paulo: Contexto, 2011, p. 119-134 e Ensino de análise linguística ”“ situando a discussão. In: Alexsandro Silva, Ana Cláudia Pessoa e Ana Lima. (orgs.). Ensino de gramática ”“ reflexões sobre a língua portuguesa na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2012, p. 11-28.

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 3. ed., São Paulo: Hucitec, 1986.

BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Aula de português ”“ discurso e saberes escolares. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política ”“ ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed., São Paulo: Brasiliense, 1995.

DEACON, Roger e PARKER, Ben. Educação como sujeição e como recusa. In: SILVA, Tomás Tadeu (org.). O sujeito da educação ”“ estudos foucaultianos. 3. ed., Petrópolis: Vozes, 1994, p. 97-110.

ESTEBAN, Maria Teresa. A avaliação no cotidiano escolar. In:_______. (Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 2. ed., Rio de Janeiro: DP & A, 2000, p. 7-28.

GERALDI, João Wanderley. Discurso e sujeito. In: Linguagem e ensino ”“ exercícios de militância e divulgação. Campinas: ALB / Mercado de Letras, 1996, p. 9-23.

_______. Escrita, uso da escrita e avaliação. In: GERALDI, João Wanderley. (Org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997, p. 127-131.

_______. Portos de passagem. 3. ed., São Paulo: Martins Fontes, 1995.

JESUS, Conceição Aparecida de. Reescrita: para além da higienização. 1995. Dissertação (Mestrado em Linguística) ”“ Programa de Pós-graduação em Linguística. Universidade Estadual de Campinas/ Instituto de Estudos da Linguagem. 1995.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 3. ed., Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. 3. ed., Campinas: Pontes / Ed. da UNICAMP, 1997.

ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. A leitura proposta e os leitores possíveis. In:________. (Org.). A leitura e os leitores. Campinas: Pontes, 1998a, p. 7-24.

_______. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez; Campinas: Editora da UNICAMP, 1988.

_______. Identidade linguística escolar. In: SIGNORINI, Inês. (Org.). Língua(gem) e identidade ”“ elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo, FAPESP, 1998b, p. 203-212.

PFEIFFER, Cláudia. Que autor é este? 1995. Dissertação (Mestrado em Linguística). Programa de Pós-graduação em Linguística. Universidade Estadual de Campinas/Instituto de Estudos da Linguagem, 1995.

SARMENTO, Diva Chaves. (Coord.). O discurso e a prática da avaliação na escola. Campinas: Pontes; Juiz de Fora: EDUFJF, 1997.

SUASSUNA, Lívia. A teoria sociointeracionista de Mikhail Bakhtin e suas implicações para a avaliação educacional. In: Ensaios de pedagogia da língua portuguesa. Recife, Ed. da UFPE, 2006, p. 205-220.

________. Ensino de língua portuguesa ”“ uma abordagem pragmática. Campinas: Papirus, 1995.

________. Linguagem como discurso ”“ implicações para as práticas de avaliação. 2004. Tese (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-graduação em Linguística. Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem. 2004.

VEIGA-NETO, Alfredo José da. Foucault e a educação: outros estudos foucaultianos. In: SILVA, Tomás Tadeu (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 3. ed., Petrópolis: Vozes, 1994, p. 225-246.

Published

2012-12-21

How to Cite

Suassuna, L. (2012). Narratives as an analytical category of school evaluation. Linhas Críticas, 18(37), 583–598. https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4022

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.