Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world

Authors

  • Edna Castro de Oliveira Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.3998

Keywords:

Paulo Freire, Youth and adult literacy, Acquisition of writing, Reading of the world

Abstract

The goal of this article is to critically analyze, based on linguistic and philosophical principles, Freire’s initial proposal for adult literacy. It uses as an empirical basis the written production of a group of literacy students, to analyze the acquisition process of writing and of reading the world, as shown in their texts. One of the contributions of this study is the critical analysis of Freire's concept of writing as an act of creation, one of the most intriguing aspects of his theory of knowledge in relation to the role of learners as creative subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edna Castro de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Edna Castro de Oliveira,doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal Fluminense e Professora adjunta da Universidade Federal do Espírito Santo. Integra a linha de pesquisa Diversidade e Práticas Educacionais Inclusivas do Programa de Pós-Graduação em Educação e coordena o Núcleo de Educação de Jovens e Adultos do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Integra o grupo de pesquisa Educação de Jovens e Adultos e Educação Profissional na cidade e no campo. Publicou o artigo: Sobre a experiência de formação de educadores do campo. In: Jane Paiva; Inês B. de Oliveira. (Org.). Educação de Jovens e Adultos e Imagens.Rio de Janeiro: DPetAlii, 2011.

References

CARDOSO, Aurenice. Conscientização e Alfabetização: uma visão prática do Sistema Paulo Freire. In:Estudos Universitários, Revista de Cultura da Universidade do Recife. Recife,n.4, abril-junho, 1963, p.71-80.

FERREIRO, Emília et al. Los adultos no alfabetizados y sus conceptualizaciones del sistema de escritura. Cuadernos de Investigaciones Educativas, 10. Departamento de Investigaciones Educativas, Centro de Investigacion y de Estudos Avanzados del IPN, 1983.

FERREIRO, Emília. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 1985b.

_______. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1986.

_______. FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. 2. ed. Tradução de Diana Miriam Lichtenstein, Liana Di Marco, Mário Corso. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985a.

_______. Os processos construtivos da apropriação da escrita. In: FERREIRO, Emília; PALÁCIO, Margarida Gomes.Os processos de leitura e de escrita. Porto Alegre, Artes Médicas, 1987, p. 102-123.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

_______. Quatro cartas aos animadores dos Círculos de Cultura de São Tomé e Príncipe. In: BRANDÃO. Carlos Rodrigues. (Org.). A questão política da educação popular. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1980.

_______. Conscientização e alfabetização uma nova visão do processo. Estudos Universitários, Recife: Universidade de Recife, p. 5-23, abr./jun. 1963.

_______. Criando métodos de pesquisa alternativa: Aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1981. p. 34-41.

_______. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

_______. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). O educador: vida e morte. Rio de Janeiro: Graal, 1982.

_______. Extensão ou comunicação. 8ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

_______. A propósito de uma administração. Recife: Imprensa Universitária, 1961.

_______. Paulo Freire, no exílio, ficou mais brasileiro ainda. (Entrevista a Claudius Ceccon e Miguel Paiva). O Pasquim. Rio de Janeiro: Codecri, ano 9, n. 462, p.10-14, 5-11 maio1978.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. LITERACY, reading the word and the world. South Hadley: Bergin&Garvey, 1987.

_______. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1982.

MACIEL, Jarbas. Fundamentação teórica do sistema Paulo Freire de educação. In:Estudos Universitários. Revista de Cultura da Universidade de Recife, Recife, p. 25-59, abr./jun. 1963.

MALMBERG, Bertil. A fonética. Lisboa, Livros do Brasil, 1954.

MORAES, Euzi. Rodrigues. Problemas da comunicação linguística na escola de 1º grau. In: MORAES, Euzi Rodrigues et al.(Orgs.). Alfabetizar: um novo conceito? Vitória: Secretaria de Estado da Educação e Cultura, Departamento de Apoio Técnico e Pedagógico, 1985a, p. 117-119.

MORAES, Euzi Rodrigues et al.O dialeto do alfabetizando e o dialeto do alfabetizador. (Análise de textos. Subprojeto de pesquisa. Relatório n. 3). Vitória: UFES/PPGE, 1985. Mimeografado.

_______. A produção escrita da criança como fonte de informação sobre a variação e a mudança linguistica. In: Anais do Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sudeste. Vitória, setembro, 1987.

OLIVEIRA, Admardo S. “Conscientização”: theory and practice of a libertarianeducation. A philosophical understanding of Paulo Freire’s pedagogy. (Tese de doutorado). Ottawa: University of Ottawa, Departament of Philosophy, School of Graduate Studies, 1980.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. 6. ed. São Paulo: Cultrix, 1967.

VIEIRA PINTO, Álvaro. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica, 2.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

Published

2012-09-10

How to Cite

Oliveira, E. C. de. (2012). Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world. Linhas Críticas, 18(37), 505–527. https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.3998

Issue

Section

Dossiê: Educando com Paulo Freire

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.