Culture slides in Paulo Freire’s Literacy System: an “Egg of Columbus”
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.3988Keywords:
Culture, Popular culture, Literacy, Paulo Freire, Culture slidesAbstract
The article begins by revisiting the theoretical elaborations on culture and popular culture which served as the foundation for the creation of the centres and movements of popular culture and education the 1960’s. It then presents the anthropological concept of culture adopted by Paulo Freire in the System of Adult Literacy whose first experience was carried out in Angicos (State of Rio Grande do Norte) in 1963. It analyses the innovative character of the culture slides, motivators of the literacy process. It reproduces and comments the artistic illustrations on these slides, designed by Francisco Brennand for the National Literacy Programme, which was to be implanted throughout the country, but it was abruptly interrupted by the military coup of 31st March 1964
Downloads
References
AÇÃO POPULAR. Educação popular. In: FÁVERO, Osmar. Cultura popular e educação popular; memória dos anos 60. Rio de Janeiro, Graal, 1983.
CHAUÃ, Marilena. Seminários: O nacional e o popular na cultura brasileira. Rio de Janeiro: Brasiliense, 1983.
ESTEVAM, Carlos. Cultura popular posta em questão. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1963; republicado por José Olympio, em 2002.
FÁVERO, Osmar. Cultura popular e educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro, Graal, 1983.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
GULLAR, Ferreira. Cultura posta em questão. Rio de Janeiro: Ed. da UNE, 1963; republicado em 1965 pela Civilização Brasileira e reproduzido em Arte em Revista n. 3, março 1980. Na nova edição publicada pela José Olympio, em 2002: Cultura posta em questão; Vanguarda e subdesenvolvimento: ensaios sobre arte, o texto é precedido de um prefácio esclarecedor. MEB ”“ Movimento de Educação de Base. Fundamentação do programa para 1965 ”“ 1ª parte: estudos sociais; 1.1 - cultura. Rio de Janeiro, 1965. 9 p., mimeo.
PAIVA, Vanilda Pereira. Educação popular e educação de adultos; contribuição à história da educação brasileira. São Paulo Loyola, 1973: ou História da educação popular no Brasil; educação popular e educação de adultos. São Paulo: Loyola, 2003.
SOUZA, Elisa Motta Moreira de. Tipos nacionais do Brasil: interpretações literárias e olhares iconográficos. Monografia de conclusão no Curso de Pedagogia da Universidade Federal Fluminense, em 2009.
SOARES, Leôncio e FÁVERO, Osmar (Orgs.). I Encontro Nacional de Alfabetização e Cultura Popular. Brasília: UNESCO/MEC, 2009. Disponível no portal mec.gov.br/Coleção Educação para Todos v.33 e em
TERRA, Antonia. Antes da hora. In: FERNANDES, Calazans & TERRA, Antonia. 40 horas de esperança. O método Paulo Freire: política e pedagogia na experiência de Angicos. São Paulo: Ática, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).